Rusznyák Gábor: elvárják Kecskeméten a könnyű színházi műfajt
...de azt is lehet magas színvonalon művelni!
2015.12.04. 05:59
Kecskemét nem tipikusan értelmiségi, egyetemi város, ezért a színháztól elvárják a könnyű műfajt, amit azonban lehet színvonalasan is csinálni – Rusznyák Gábor, új kecskeméti főrendező vélekedik így, akit a Művész Kávézó „Beszélgessünk mi is…” sorozatában Király József építész, városi képviselő látott vendégül nemrég.
A kezdetek…
Rusznyák Gábor elmesélte: eredetileg színész akart lenni, rövid időre ez össze is jött, de Latinovits Ködszúrkálójának – a színház belső világáról írott könyvének – hatására rendező lett, mert azt olvasta, hogy a rendezés a színészethez képest továbblépés.
– Színészként úgy éreztem, hogy csak kihasználnak, „gyere onnan, csináld ezt, ülj le ide, érezd ezt…”. Úgy éreztem, hogy az alkotói tevékenységem csak a testem és a hangom használata, és ebből nekem elegem van – ez nem alkotói tevékenység.
Ekkor jelentkezett a rendezői szakra, fel is vették a Színház- és Filmművészeti Egyetemre.
– Ha azt kell elmondanom, hogy melyek a meghatározó állomások a pályafutásomban, akkor az első mindenképpen az egyetem.
Székely Gábor volt az osztályfőnököm, de rengeteg fantasztikus emberrel lehetett ott találkozni, Poszler Görgytől Spiróig. Nekem, mint vidéki srácnak – még akkor is, ha értelmiségi körből származom –, fantasztikus dolgokat nyitottak meg a fejemben és a személyiségemben ezek a gondolkodók.
Az egyetem után a Vígszinházat „rövid kalandnak” titulálta, amivel nem nagyon illettek össze. A következő lépcsőfokként jelentező kolozsvári színházzal viszont „nagyon igen”.
A kolozsvári színház
– Romániában mélyebb gyökerű a színházi kultúra, több benne az európaiság, míg Magyarországon az a legfontosabb cél, hogy a helyi közönség igényét kiszolgáljuk. Ezzel nem értek különösebben egyet, de megértem: ha nincs közönség, nincs színház. Miközben azt is tudjuk, hogy nem lehet eléggé „mélyre menni”, ha meg akarom tölteni a színházat. Meg lehet tölteni egyszerű darabokkal, de valódi értéket felsorakoztatni, úgy, hogy azt nézzék is, hát… Hogy beépüljön, hogy valóban a kultúrának a része legyen, és ne csak szórakozni járjunk a színházba… Ez a feltöltődés helye, a párbeszéd helye, a kérdések helye – nem arról szól, hogy nekem tetszett vagy nem tetszett. Kolozsvár egy kifejezetten európai színház, ott is kötnek kompromisszumokat, de benne van az európai vérkeringésben, amibe nehéz bekerülni. Magyarországon a pesti Katona József Színháznak sikerült, egy kicsit az Örkénynek, és vannak még az alternatív csoportok. A külföldi siker azzal jár, hogy kicsit elveszítik a szoros kapcsolatot a helyi közeggel, de cserébe jön helyette a nemzetközi ismertség.
A vidéki elvárások
Rusznyák igazán meghatározó élménye a kaposvári kilenc év volt, a kaposvári aranykor szellemisége még akkor is érezhető volt amikor ott dolgozott.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
– Kecskemét és Kaposvár hasonló – mondja –, Kaposvár sem egy értelmiségi város, nem egy egyetemi város.
Van ott is főiskola, de azért mégsem… Nem mintha a bölcsészet ma egyenlő lenne az értelmiségi kifejezéssel, egyre kevésbe az… Tehát, a két város jellege nagyjából hasonló, csak Kaposvár kicsit szegényebb. Azt mondták a nagy öregek Somogyban, hogy ott is ugyanez a fajta színházi hagyomány, elvárás volt (mint Kecskeméten – a szerk.), alapvetően operettszínházat szerettek volna kapni. Nagyon-nagyon hosszú idő alatt lehetett azt elérni, hogy az évi három zenés előadásból, legyen kettő stb.
Miért Kecskemét?
– Azért vállaltam el, mert ebben a színházban meg van az a lehetőség, hogy nagyjából egy színvonalon tudnak létrejönni az előadások. Vagyis, ha valaki beül egy mesére, egy operettre, egy drámai műre vagy vígjátékra, ne különféle színvonallal találkozzon.
Rusznyák Gábor szerint Cseke Péter hozzá képest egy teljesen különböző ízlésű ember, de úgy döntöttek, hogy megpróbálják: – Aztán, hogy ez a házasság rövid vagy hosszú lesz, meglátjuk... – mondja.
– Kecskemét furcsa hely, közel van Budapest, ezért sok színész ingázik. Ezért nem tud kialakulni egy olyan társulat, mint mondjuk Kaposvárott, ahol kétszer meggondolja egy színész, hogy felutazik-e Pestre. Budapesten pedig 10-től kettőig megvan a próba, aztán szaladnak a szinkronba, ide-oda, ott meg azért nem tud a társulati lét kialakulni.
Az évad kialakítása
– Az ideiben még nem vettem részt, a következőben már igen. Van itt egy struktúra – hány zenés darab, kamaraszínházi előadás stb. –, és ez jövőre sem változik radikálisan.
Kecskemétnek egyébként nincs rossz híre, voltak jó előadások és csapnivalók is, de ez mindig benne van.
Nem lehet mindig jó előadásokat létrehozni.
A Rusznyák-féle rendezői módszertan
– Van az a fajta rendező, aki azt mondja „most balról bejössz, vársz, vársz, vársz, most mondd a poént…” – ezzel sincs semmi baj, de én nem ilyen vagyok. Én szeretem meghallgatni, hogy a színész mit gondol, miért csinálja azt, amit csinál az első próbán – én is elmondom, hogy mit csinálnék, ez kölcsönös bizalomra épül. Az a típusú rendező vagyok, aki vagy megcsinálja a szöveget úgy, ahogy az le van írva, de nagyon szeretek belepiszkálni is a darabokba, szeretek drámai hangú szövegeket összeeszkábálni, és szeretek zenét is írni…
A zenés műfaj sem feltétlenül alacsony színvonalú
– Szeretem a zenés műfajt, az a fixaideám, hogy pont ezek a műfajok vannak egy kicsit elsilányítva. Az operettről, a musicalről általában úgy gondolkodnak, hogy úgy is bejönnek rá, úgy is siker lesz. A gyerekdarab ugyanez: bejönnek a gyerekek, legfeljebb dörmögnek egy kicsit a pedagógusok, hogy ez már megint mi volt?! De pontosan ezek azok az előadások, amelyeket muszáj megemelni egy bizonyos szintre. Persze vannak a műfajnak sajátosságai, amelyeket be kell tartani, de azokban is lehet találni problémákat, szituációkat, emberi dolgokat, és akkor hátha nem fordul el tőle az az ember sem, aki ezt a műfajt, mint műfajt szereti.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés