Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. November 23. Szombat  Kelemen

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

„A legjobb fegyelmező eszköz, ha a gyerekeket érdekli, amit tanulnak”

– Pető Melindával beszélgettünk

Rákász Judit

2017.04.10. 12:00

Sokkal hatékonyabb a tanulás, ha a gyerekek szeretnek iskolába járni – mondja Pető Melinda Waldorf pedagógus, a kecskeméti Csillagbölcső Gyermekközpontú Általános Iskola vezetője. De vajon hogyan lehet ezt elérni? – Többek között erről kérdeztük Melindát, aki az állami oktatásban szerzett 10 éves tapasztalat után kezdett alternatív iskolában tanítani.

Mitől lesz egy iskola gyermekközpontú? Itt talán mindent szabad?

– Tévhit! – mondja fejét ingatva Pető Melinda. - Attól biztos, hogy nem lesz gyerekközpontú az oktatás, ha a pedagógusok mindent megengednek. A gyerekközpontú oktatás alapja, hogy nem terheljük a gyerekeket olyan tudással, aminek még nem érkezett el az ideje számukra. A tanulás akkor lesz a leghatékonyabb - és ezt 100 évvel ezelőtt még tudták –, ha megtaláljuk az iskolai munkának azt a formáját, ami megfelel a gyerekek életkori sajátosságainak.  Ma a közoktatásban úgy akarják tanítani a gyerekeket, ahogy a felnőttek tanulnak, pontosabban: ahogy a felnőttek sem szeretnek tanulni. Könyv, munkafüzet, ülj és csendben figyelj. Pedig a tanulás alapja a cselekvés. „Mondd el, és megértem! Csináljuk együtt, és megtanulom!” A gyermekközpontú iskolában a gyerek nem passzív alany, akinek csak a  tananyag befogadása a dolga. A tanár a gyereknek a tanulásban a társa, akivel együtt dolgozunk. A tanulás tehát együtt-munkálkodás.  Pénteken természetismeret óránk lesz az osztályommal. Megtehetnénk, hogy elővesszük a tankönyvet, és megnézzük a képet, milyen a futóhomok. De ugyanígy megtehetjük azt is, hogy buszra szállunk, kimegyünk a Kiskunsági Nemzeti Parkba, és bokáig járunk a homokban, majd ásunk egy gödröt, és megnézzük, milyenek a talajrétegek? 10 éven át tanítottam állami, önkormányzati iskolában. Sokszor tapasztaltam, hogy a bebiflázott szabályok nem álltak össze rendszerré, biztos tudássá a gyerekek fejében. Amikor például megkértem a hetedikeseket tanulószobán, hogy az ablakban található növényeken mutassák meg nekem, mit jelent, hogy egy- vagy kétszikűek, csak néztek rám. Pedig nem voltak gyenge képességűek, sőt! Aztán együtt megnéztük a növényeket, és kiderítettük, mit jelent a tankönyvből ismert definíció. Tartalmat adtunk a definíciónak. Számomra ezt jelenti a gyermekközpontú iskola.

A szülőket általában a félelmeik vezetik az iskolaválasztásban – tisztelet a kivételnek. Ha magas a követelmény, attól félünk. Ha kevés, attól még jobban. Ha sokat tanul, félünk, hogy nem jut idő játékra, sportra. Ha nem tanul eleget, akkor meg mi lesz belőle? És sokszor bármennyire is látjuk, hogy nem jó az irány, félünk váltani, hiszen túl nagy a tét.

– Azt hiszen, egy valamitől nem félünk igazán: attól, hogy a gyerekeinkből olyan fiatalok válnak, aki elvesztették az érdeklődésüket és kreativitásukat.

Egyszer a mérnök férjemet megkérdezték, miért íratjuk alternatív iskolába a gyerekünket, hiszen okos. Mire a férjem azt válaszolta: „Éppen azért!”

A kislányaink első osztályban nem tanultak meg olvasni decemberre. De mire 3-osak lettek, nem csak megtanultak olvasni, de meg is szerették az olvasást. (Kérdés, hogy más iskolákban valóban megtanulnak-e karácsonyra írni-olvasni – vagy ez csak egy vágyott cél - és hogy főleg minden gyerek megtanul-e.) Lehet, hogy ha siettettük volna a tanulás tempóját, ma kezükbe sem vennének könyvet. Szerintem is nagy a tét. Nem mindegy, hogyan döntünk. Az alapító családok között többen vannak, akiknek alternatív iskolába jártak a gyerekeik, nyolcadik után sikeres felvételivel kerültek be elismert középiskolába, ahol jól boldogulnak. Nem a tananyag mennyisége a kérdés, hanem a képesség, amivel tudsz tanulni és jól számot adni a tudásodról. Ez nem mennyiségi kérdés.

Egy olyan felvételi rendszerben, ahol a tankönyv képaláírásában található információra is rákérdezhetnek, hogyan lehet a továbbtanuláshoz szükséges tudást megszerezni túlterheltség nélkül? Lehet egyáltalán?

– Azzal a gyakorlattal, ami ma elfogadott, nem hiszem. Ma ugyanis az az elfogadott, hogy nagyon korán, már kisiskolás korban megkezdődik a ténybeli tudás „beletöltése” a gyerekek fejébe.

De biztos, hogy akkor szerez a gyerek elmélyült tudást, ha ötödik osztályban bemagolja a szögfelező egyenes definícióját – és még sok minden mást?

Mi történik, ha először inkább rajzos feladatokat adunk, szabadkézi geometria órán, ahol először alkalmaznia kell a szögfelezést spontánul? Majd amikor ezt begyakorolta, következhet a szerkesztett geometria és a nevén nevezhető az eljárás. Mire a végére érünk, a gyerekek maguktól fogják megalkotni a szögfelező egyenes definícióját, és az már olyan tudás lesz, ami egyszer és mindenkorra megmarad . Hiszen ez szerzett tudás, és nem a tankönyvből készen kapott. Ezt tapasztaltam, ennek látom hasznát.

A gyermekközpontú iskolában nincsenek rossz jegyek, nincsenek beírások. Hogyan lehet fegyelmet tartani hagyományos fegyelmezési eszközök nélkül?

– Csodálkozva állapította meg az egyik vendégünk: „Nem kiabáltok, mégis fegyelem van.” Éppen azért… A kiabálás emeli a gyerekek ingerküszöbét. Még hangosabbak lesznek, amit még hangosabb kiabálással kellene megfékezni? Zsákutca. Ezért ahelyett, hogy fegyelmeznénk, inkább figyelemre tanítjuk a gyerekeket. Nincs jobb fegyelmező eszköz, mint ha a gyerekeket érdekli, amit csinálnak! Nálunk nem úgy zajlik egy óra, hogy hosszan mondjuk a tananyagot a táblánál, majd „vegyétek elő a munkafüzetet…” Arra törekszünk, hogy a gyerekek az óra aktív résztvevői legyenek. Ez másféle tudást követel a tanártól, mint a külső fegyelmezési eszközök használata.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

Hogyan lehet ezt az érdeklődést fenntartani?

– Nagyon változatos módszertannal tanítunk. Abból indulunk ki, hogy ha egy gyerek nem ért valamit, az nem a gyerek hibája, és nem hagyjuk magára. A közoktatásban használt tankönyvek természetesen ott vannak a teremben – hátul, a könyvespolcon. Aki akarja, használhatja.

De például a matematikát biztos, hogy nem könyvből tanítjuk. Hiszen a matek maga az élet!

Ha vásárolok, számolok. Ha főzök, és nem a szakácskönyv által megadott mennyiségeket használom, hanem a dupláját, akkor aránypárokat állítunk fel. Ha utaztunk, a távolság arányában kalkuláljuk az üzemanyag-fogyasztást – és ez csak néhány példa. A gyakorló feladatok jöhetnek a könyvből – egyre több, ahogyan haladunk az osztályfokokban felfelé.

Milyen a számonkérés rendszere? Szoktak például felelni a gyerekek?

– Fontos kompetenciának tarjuk, hogy a gyerekek tudjanak számot adni a tudásukról. Klasszikus felelést nálunk nem látsz, de például természetismeretből az ötödikeseimnek az a feladata, hogy tartsanak kétperces prezentációt egy kiválasztott állatról. 12 gyerek 12 prezentációt tart, amihez kötelező feladatok társulnak. A prezihez segítek anyagot keresni, s ha elkészült a szövege, leellenőrzöm, majd segítek a megtanulásban is. Felelés ez is, de teljesen más, mint kiállítani a gyereket a tábla elé, és kikérdezni. Osztályozás nincs, de a szülők és a gyerekek is folyamatosan kapnak visszajelzéseket az elvégzett munkáról. Félévkor és év végén 2-3 oldalas szöveges értékelést készítünk, minden szülőt arra kérünk, hogy szánjon legalább egy órát arra, hogy megbeszélhessük, mi mindent végeztünk el, melyek a gyermek erősségei, és mi az, amire figyelni kell.

Kilépnek az iskolai napirend ’45 perc - 10 perc – 45 perc – 15perc…’ bűvköréből?

– Reggel – legyen szó elsősökről vagy akár nyolcadikosokról - félórás hangoló szakasszal kezdődünk: légző gyakorlatokkal, nyelvi-logikai játékokkal, koncentrációs, lazító, gyakorlatokkal. A kicsiknek több ugrándozás van benne, de az ötödikeseim például most bukfencezni szeretnek, az nem maradhat ki egy reggel sem – és természetesen együttes tevékenység ez is! Egészen más belekezdeni a munkába így, mintha akkor kellene nekiállni, amikor a gyerekek „beestek” az iskolába. A hangoló szakasz után következik a szaktantárgy tanulása. Nem válik el élesen a kettő – sok a rávezető tevékenység. A fő tantárgyakat tömbösítve tanítjuk: 3-4 héten át foglalkozunk az adott tantárggyal – matematikával, természetismerettel stb. – egyhuzamban. Ez a főoktatásnak nevezett szakasz 90 perces, így lehetőségünk van elmélyült munkára. A szaktantárgyi oktatásnak 10-kor van vége, s ekkor következik a szünet - 40 percben. Azért ilyen hosszú az idő, hogy mindenre jusson idő: elmenni a mosdóba, futkározni, fára mászni, beszélgetni. Szünet után három 45 perces óránk van: nyelvek, mozgás, zene, festés, kézimunka, kertművelés. A kicsiknek 1-2 órájuk van, ők délre végeznek. A sok gyakorlást igénylő tantárgyakból – ilyen a matematika – vannak gyakorló órák is minden héten.

Végül az örök kérdés: mitől szeretnek a gyerekek iskolába járni, és mitől nem? Fontos ez egyáltalán a pedagógus szemszögéből?

– Nagyon fontos! Sokkal hatékonyabb a tanulás, ha a gyerekek szeretnek iskolába járni! Gondolj bele, te is így vagy ezzel. Ha nem szereted a munkádat, soha nem lesz olyan jó a teljesítményed, mint amikor olyan tevékenységet végzel, ami örömöt okoz.

Egy gyerek akkor szeret iskolába járni, ha nem szorong, és – nem mellékesen - azt látja, hogy a tanár is szeret iskolában lenni. Jó olyan helyen lenni, ahol minden nap egy kicsit több tárul fel a világból.

Ahol nem arra kíváncsiak, miben nem vagy jó, hanem támogatnak abban, amiben jó vagy, és hozzásegítenek, hogy azon a területen is fejlődhess, ami számodra nehézséget okoz. S ahol nem bűn hibázni – hiszen maga a hibázás, amiből tanul az ember sokszor. Ha megbotlasz, mert göröngyös a járda, legközelebb a lábad elé fogsz nézni. Akkor is így teszel, ha valaki mutat neked egy fotót egy könyvben, amelyen egy göröngyös járda látható? Arra törekszünk, hogy a gyerekek mindig kapjanak segítséget az adott feladat megoldásához. Nem végezzük el helyettük, hanem hozzásegítjük, hogy megtalálhassák a megoldást, és ennek köszönhetően szorongás nélkül tehessenek szert biztos tudásra. Nem az erőfeszítéstől akarjuk megóvni a gyerekeinket, hanem arra törekszünk, hogy olyan erőfeszítéseket tegyenek, amelyekkel a képességeik fejlődnek és ez segíti őket az életben való beválásban.

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies