Napelemes autóval hódítják meg a kenguruk földjét
2015.09.23. 00:00
Ezekben a napokban érkezik meg Ausztráliába a Kecskeméti Főiskola MegaLux csapata, amely elsőként képviseli hazánkat a World Solar Challenge 2015-ön.
A Kecskeméti Főiskola egyik járműépítő csapata elhatározta, hogy Magyarországról elsőként áll rajhoz a napelemes autók ausztráliai világversenyén, a World Solar Challenge 2015-ön. A napenergia hasznosításával foglalkozó MegaLux csapatot a Megaméter tagjai alapították. Utóbbiak az elmúlt évben szinte minden energiahatékonysági járműversenyt megnyertek a benzinmotoros kategóriában. Legjobb eredményük 3082 km megtétele 1 liter benzinnel.
Idén októberben rendezik meg a napelemes autók világversenyét, melyen a Darwin és Adelaide közötti 3020 km-es távot a lehető leggyorsabban kell megtenni. Az ausztrál kontinens éghajlati viszonyai igazi kihívást tartogatnak, hiszen az Egyenlítőhöz közeli rajthelyen trópusi az éghajlat, a kontinens belsejében félsivatagi, míg Adelaideben a célnál már mediterrán időjárásra kell számítani. Még számukra is szokatlan az a gondolat, hogy a Stuart Highway-en mindennaposak a kenguru balesetek, és vasúti szerelvény hosszúságú pótkocsis kamionok közlekednek nagy sebességgel.
A sikeres részvételhez átgondolt időtervet kellett összeállítani, ahol a tervezési, gyártási és szervezési feladatok jól elkülönülnek, és az egyes alkatrészek határidőre elkészülnek. A napelemes járművek közúti forgalomban kb. 90 km/h átlagsebességgel haladnak, így a legfontosabb követelmény a biztonság. A tervezés első pillanatától a szabályzatban leírtakat vették figyelembe. Ezek már a koncepcionális terveknél is megjelentek, hiszen a napelemek megengedett területe 6 m2, ami az autó méreteit, kialakítását erősen befolyásolta.
Felhőtlen időben, függőleges napsugárzásnál az Egyenlítő közelében ideális esetben körülbelül 1000 W sugárzási teljesítmény érkezik egy négyzetméterre. Azonban figyelembe kell venni a valóságos környezetet, hiszen a nap állása folyamatosan változik, az égbolt beborulhat és egyéb tényezőket is számításba kell venni – tudtuk meg a csapat tagjaitól.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
A MegaLux napelemes jármű szinte minden részegységét a hallgatók tervezték és kivitelezték. A karosszéria alakját CAD szoftverrel tervezték, áramlástani szimulációkkal tökéletesítették, és a főiskola kompozit műhelyében egyedileg, szénszálas kompozit technológiát alkalmazva készítették. A napelem saját gyártmányú DC/DC átalakítókon és töltésvezérlőkön keresztül tölti a versenyszabályzatban engedélyezett 20 kg Li-ion akkumulátort, illetve hajtja a járművet. A 15 darab töltésvezérlő (MPPT) a jármű számítógépes fedélzeti hálózatához (CAN-busz) csatlakozik. A hosszlengőkaros, légrugós, tárcsafékes futómű, a szénszálas R16-os keréktárcsák, valamint a kormánymű alkatrészei is saját tervezésűek, gyártmányúak.
Hatalmas tapasztalattal járt már az előkészület is, hiszen a csapat tagjau megismerkedhettek azzal, hogy áll össze műszakilag, gazdaságilag és szervezési szempontból egy ilyen munka. Büszkék arra, hogy első magyar indulóként képviselhetik Magyarországot, Kecskemétet és a Kecskeméti Főiskolát ezen a világversenyen. A mezőny erős, hiszen vannak egyetemek, akik már több mint 10 éve versenyeznek, több napelemes autót megépítettek, és költségvetésük nem szerény. A MegaLux elsődleges célja műszaki hiba nélkül végigmenni a távon (a 2013-as versenyen az indulók harmada ért célba!), és megmutatni a világnak, hogy a Kecskeméti Főiskola mérnökhallgatóiból és oktatóiból álló csapata mire képes.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés