Mi történik, ha tényleg bomba van egy gépen?
2022.04.10. 08:26
Az elmúlt napokban több esetben kellett riasztani a hazai légierő Gripenjeit olyan repülőgépek miatt, amelyek a levegőből jelentettek bombariadót. De mi is történik pontosan egy repülőgépen, ha terrorfenyegetettség áll fenn a fedélzeten? És mennyi ideje van a Gripeneknek a beavatkozásra? Ezekre a kérdésekre kereste a választ a Növekedés.hu.
Ha egy bevásárlóközpontban, moziban, koncerten bombariadót jelentenek be, nagyjából mindenki (úgy a helyszínen tartózkodók, mint a hivatalos szervek) tisztában van a szokásos protokollal. Az érintett terület kiürítése és az emberek biztonsága helyezése után a szakemberek átvizsgálják a területet, majd a tűzszerészek veszik át a kezdeményezést, akik hatástalanítják és elszállítják a robbanószerkezetet – feltéve, ha van egyáltalán, és nem csak üres fenyegetőzés volt a riadó.
Merőben más a helyzet egy levegőben lévő gépen, ahol értelemszerűen nem lehet sem evakuálni, sem szakembert riasztani a helyszínre.
Az utóbbi időben nagyon sokszor riasztották a Gripeneket légi fenyegetettség vagy ismeretlen repülő miatt.
Hogyan működik a gyakorlatban egy riasztás?
A Magyar Honvédség JAS 39 Gripenjeiből egy pár az év minden napján, a nap 24 órájában áll készenlétben a kecskeméti bázison, hogy haladéktalanul a levegőbe tudjon emelkedni szükség esetén.
Évente több tucat alkalommal kapnak riasztást, ezeknek gyakorlatilag mindegyike polgári repülőgép - rossz rádiós frekvenciahasználatból fakadó - azonosításhiánya az oka.
A mostani esetekben az orosz-ukrán háború miatt pedig a NATO is érezhetően feszültebben reagált a szituációra.
A kecskeméti bázison 15 perces készenlétben áll a csapat, azaz a riasztástól a levegőbe emelkedésig maximum ennyi idő telhet el. Attól függően, hogy milyen jellegű a fenyegetettség szintje, ezt az időt akár pár percre is le lehet csökkenteni.
A jelzés beérkezésekor a műszakiak azonnal a gépeket kezdik előkészíteni, a pilóták pedig felveszik speciális öltözéküket.Ekkor még nem tudják a bevetés irányát, a pontos információkat és koordinátákat gyakorlatilag csak a felszálláskor ismertetik velük.
A megadott légtérhelyszínre érkezve az esetek többségében a pilótáknak nincs tennivalójuk: a riasztások elsöprő többsége a rossz rádiófrekvencia-használat miatti azonosítás elmulasztásából ered, a polgári gépek pilótái azonban ezt a hibát hamar korrigálják, így a Gripenek gyors ellenőrzés után vissza is térhetnek a bázisra.
Más a helyzet, ha vészhelyzet vagy bombariadóról van szó. Miután az elmúlt napokban egyik esetben sem merült fel konkrét bizonyíték arra, hogy valóban van robbanószerkezet a fedélzeten, a Gripenek a szokásos protokollt alkalmazták: kikísérték a magyar légtérből a kérdéses gépeket, sőt, az egyik esetben addig járőröztek a határ mentén, amíg az újra le nem szállt.
Mi történik, ha bomba van egy polgári gépen?
Ami a polgári, bombarobbantással fenyegetett gépet illeti, annak fedélzetén korántsem ennyire higgadt a helyzet.
Bár a személyzetet éppen arra képzik ki, hogy minden erejükkel megőrizzék a nyugalmukat, és ezt a kiegyensúlyozottságot közvetítsék az utasok felé is, kevés rosszabb hely létezik egy olyan repülőgép fedélzetén, ahol veszélyhelyzetet hirdetnek ki.
A gép sorsáról a repülés ideje alatt pillanatában egyetlen ember, a kapitány dönthet.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
Egyedül ő van a bombariadó helyszínén, ő tudja mérlegelni, hogy mennyire súlyos a fenyegetettség, ő hozhat döntést arról, hogy folytatja-e az utat, vagy leszáll.
Kivételt képez ez alól a bombariadó, akkor ugyanis teljesen egyértelmű, hogy a gépet minél hamarabb egy repülőtér irányába kell fordítani, hiszen az utasok és a személyzet biztonságánál semmi sem lehet fontosabb.
Elméletileg azt is a pilóta dönti el, melyik repülőteret választja a kényszerleszállás helyszínéül, vannak azonban esetek (az orosz-ukrán háború okozta biztonsági fenyegetettség éppen ilyen), amikor alkalmazkodnia kell a földi irányítás által kijelölt vészhelyzet-megoldáshoz.
A földet érés pillanatában aztán a kapitány elveszti teljhatalmát, onnantól kezdve az adott repülőtér ad ki minden utasítást.
Ezeket a szabályokat már a nemzetközi polgári repülést szabályozó Chicagói Egyezmény pontosan és precízen írta le, a világon mindenhol érvényes protokollt pedig az ENSZ polgári repülési szervezete, az ICAO dolgozta ki.
Sokakban felmerül a kérdés, lelőhet-e egy katonai gép egy polgárit abban az esetben, ha kiderül, hogy annak felrobbanása vagy lezuhanása az utasokén kívül további életeket követel majd a géptest becsapódásának helyszínén.
Többször felbukkan a kérdés jogi aspektusból is, a német Szövetségi Alkotmánybíróság például a légi biztonsági törvény kapcsán elvetette ennek lehetőségét az utasok élethez és emberi méltósághoz való joga miatt.
Pedig a kérdés nagyon is jogos: 1989. december 21-én a Pan Am társaság Londonból New Yorkba tartó járatán bomba robbant.
A gép a skóciai Lockerbie településre zuhant, a fedélzeten lévő 259 ember, valamint tizenegy helyi lakos életét vesztette.
A 2001. szeptember 11-i terrortámadás aztán azt is bebizonyította, hogy egy polgári légijárművet is lehet katonai hatású fegyverként használni. Mindezek ellenére az, hogy terrorfenyegetettség miatt a légvédelem tüzet nyitott volna egy polgári repülőre, aminek fedélzeten civilek is tartózkodnak, soha nem fordult még elő.
Forrás: Növekedés.hu
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés