A Végzet asszonyán szelték át az Atlanti-óceánt
2018.03.17. 10:01
Azt mondják, onnan tudni, hogy jó szakácsa van-e egy hajónak, hogy még megvan az út végén. Ha ugyanis rosszul főz, egyszerűen kidobják. A lajosmizsei Georgi Zoltánra nem lehetett panasz, mert eddig minden útjáról hazatért. Hét éve az Atlanti-óceánt szelte át a Femme Fatale (Végzet asszonya) nevű hajón, ahol a napi műszak mellett ő főzött. Erről a kalandjáról mesél majd a Víz Világnapján a Ménteleki Általános Iskolában.
– Hogy lesz egy alföldi vállalkozóból „tengerész”?
– Tatabányáról származom, a családomtól semmi sem állt messzebb, mint a hajózás. Nekem először a búvárkodás lett a szenvedélyem, majd 1995-ben egyik barátommal eldöntöttük, hogy megtanulunk vitorlázni. A Balatonon kezdtük, aztán 2000-ben Rijekában megszereztem a hajóvezetői engedélyemet. Persze a régiekhez képest úri sport, amit mi csinálunk, de több ezer éves tudomány áll mögötte. Éppen ez az, ami megfogott a vitorlázásban. A térképhasználat, a tájolás, a léptékmérés, a meteotaktika és az a sok-sok minden, amit könyvekből nem, csak a vízen lehet megtanulni.
– Milyen versenyeken vettetek részt?
– 2007-ben Magyar Bajnokok voltunk, és mi lettünk az év csapata. A 33-as osztályban nyertünk többször Kékszalagot és sok-sok versenyt. 2008-ban vettünk részt a Rolex Middlesea Race kupán, ahol a világ legjobb csapatai versenyeznek. Máltáról indulva 6,5 nap alatt megkerültük Szicíliát, összesen 6500 tengeri mérföldet megtéve.
– Hogyan csöppentetek bele az Atlanti-óceáni kalandba?
– Scholtz Imre barátom, aki hajógyártó és versenyvitorlázó, ki akarta próbálni a Femme Fatale-t, ezért 2010-ben átvitték a Karib-tengerre a téli szezonban. Mivel az én kislányom épp akkor novemberben született, ebből kimaradtam, de a visszafelé vezető utat már nem akartam kihagyni. 2011. április 11-én indultunk a Bermuda-szigetekről. Én busszal indultam Lajosmizséről. Emlékszem a sofőr arcára, amikor jegyet kértem a Bermudákra.
– Miért éppen a konyhás szerepére vállalkoztál a Végzett asszonyán?
– Önfeláldozó vagyok, hisz ez talán a legdurvább meló a hajón. Csak el kell képzelni, milyen az, amikor 25 fokos dőléssel repül a vitorlás, én ki vagyok kötözve, és próbálok az imbolygó konyhában úgy hagymát vágni, hogy ne vágjam le a kezem és az étel se boruljon ki. A tűzhely két ponton fel van függesztve, hogy vízszintes maradjon, a hajó azonban folyamatosan mozog alatta. Így kész akrobatának kell lenni főzés közben. Mi nem akartunk előre gyártott ételeket enni, ezért minden nap főztem. Volt, hogy tejberizst, de egyszer egy marhapörköltet is sikerült összehoznom.
– Hogyan készül fel egy konyhás az útra?
– Az út kezdetén meg kell jósolni, mekkora készletet vigyünk magunkkal. Mi úgy két hétre terveztük a 4000 kilométeres utat, de 50 százalékkal több ellátmányt kellett magunkkal vinni, hogy akkor se haljunk éhen, ha kifogunk egy hosszabb szélcsendes időt. Mivel azonban nekünk nagyon jó szelünk volt, 11 nap és 4 óra alatt értünk partot az Azori-szigeteken. Ez összesen 1900 tengeri mérföld, azaz 3515 kilométer.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
– Szellemileg vagy fizikailag jelent nagyobb megterhelést egy ilyen óceáni kaland?
– Nehéz lenne eldönteni. Nekem rögtön az elején a tengeri betegséggel kellet megküzdenem, életemben először. Három napig szinte semmit sem ettem, később a többieket is elérte a hányinger. Rázós helyzet volt az is, amikor beleömlött a tejeskávé a legmodernebb navigációs rendszerünkbe, és saját kezűleg kellett összeraknunk egy újat egy régi laptopból. A legkeményebb próbatétel azonban a három napig tartó vihar volt, amikor 80-100 km/órás szélben, szakadó esőben szeltük a háborgó óceánt. Ez éjjel-nappali meló, fizikailag és szellemileg is nagy erőpróba. Három órás műszakokban voltunk beosztva párosával, azután jött három óra pihenés, három óra készenlét, amikor segítenünk kell a fedélzeten. Sok idő nem jutott az alvásra, ha meg is akartunk szárítkozni. A hajó folyamatosan rázkódott, a néhány órás félálomszerű állapot után pedig többnyire a vizes ruhába kellett visszabújni, hogy az egész kezdődjön elölről.
– Mi az, ami miatt mégis érdemes?
– Az elképesztő naplementék, a hajót kísérő delfinrajok miatt, vagy azért az érzésért, amikor 2-300 pilóta bálna úszik körbe minket. A legfontosabb talán mégis az élmény, hogy maximálisan számíthatsz a többiekre, hogy tudod, az életedet rábízhatnád a csapat bármely tagjára. Az óceánon, nincs henyélés, mindenkinek ki kell hoznia magából a 100 százalékot, de inkább a 120-at. Ez pedig arra a néhány hétre, egy családdá kovácsolja a legénységet.
– Miért épp a környezetvédelem lesz a fő témája a ménteleki projektnapnak?
– A vitorlázók számára nagyon fontos a környezetvédelem, hisz mi közelről látjuk a Föld szennyezésének súlyos következményeit. Mi 11 napig gyűjtöttük a szemetünket, hogy aztán az Azori-szigeteken kirakjuk. Arra azonban semmi garancia, hogy az nem került vissza az óceánba. Utunk során ugyan nem találkoztunk úszó szemétszigetekkel, de ezekből sajnos nagyon sokról tudni. A Karib-tengeren egy Bács-Kiskun nagyságú szeméthegy lebeg, az Atlanti-óceánon pedig két Texas méretű a legnagyobb. Évente tízezer tengeri madár pusztul el a műanyagdarabok miatt, a mikro műanyagokat pedig a bálnák is beszippantják a planktonokkal együtt. A fotelekben ülve nehéz elképzelni, milyen óriási ez a probléma. Ezért szeretnénk ráébreszteni a ménteleki gyerekeket arra, hogy ők is sokat tehetnek környezetünk védelméért.
– Mi lesz a március 22-ei program az iskolában?
– Meghívtam fanatikus vitorlás barátaimat, hogy minél komplexebb képet kaphassanak az iskola diákjai. Scholtz Imre az úszó tengeri szemétszigetekről illetve a sós vízben oldott mikroplasztik veszélyeiről tart előadást, Szóda Ákos versenyvitorlázó a Rolex Cup 2008 versenyéről mesél, amin együtt vettünk részt, én pedig az Atlanti-óceánon átélt kalandjaimról számolok be. Meghirdettük a gyerekeknek a környezettudatos műanyag felhasználók éves versenyét is, az öt legaktívabb diákot elvisszük a nyáron egy egynapos balatoni vitorlázásra. Fa Nándi barátomat is meghívtam a rendezvényre, ő azonban eddig még nem adott választ. Szeretnénk ezt a programot országossá tenni, ebben mellénk állt a Jane Goodall Intézet és a Kék Bolygó Egyesület is. A gyerekek még fogékonyak a jóra, ezért bízom benne, hogy ezzel mi is tehetünk a Föld megóvásáért. Ha már minden család, egy palackkal, nejlon zacskóval kevesebbet dob ki, az is nagy hatással lehet környezetünkre. Akkor talán kevesebb szemetet hagyhatunk a Földdel együtt unokáinkra…
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés