Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. Május 16. Csütörtök  Botond, Mózes

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

Szuperbicaj leendő szupermeneknek

Csenki Csaba

2022.09.11. 08:19

Batman se röpködött örökké. Ha ráunt, ott volt neki a Batmobil vagy a motorja. De mi történne, ha egyszer Superman is egy remek kis gépre váltana repülés helyett? Minden valószínűség szerint felkeresné Bakos Tamást, és megkérdezné, hogy áll a prototípusa annak a szuperbicajnak, amit már évekkel ezelőtt megálmodott. Az, amire rá kell hasalni, kézzel és lábbal hajtani, aztán csak száguldani. A végtelenbe és tovább!

Bakos Tamás (Bakos és Társai Étkeztetés, Finomeats) nem mindennapi vállalkozó. Ha kell, céget vezet, ha kell, megtervezi (sőt, le is gyártja!) a termékei tökéletes előállításához szükséges eszközt. Ha pedig ideje engedi, márpedig engedi, mert a magánéletét legalább olyan jól menedzseli, mint a cégeit, országúti kerékpárjával szeli a környéket vagy épp a távoli hegyeket. Mindezen tevékenységek és képességek mixéből jött létre annak a különleges járműnek az ötlete, amivel már évek óta foglalkozik. Amikor nem vezet céget, autót, kerékpárt vagy éppen családot.

– A motiváció az volt, hogy nagyon szeretek bringázni. A cél pedig, hogy legyen egy olyan bicikli, amit az ember a saját erejével hajt, viszont nagyobb sebességélményt ad, illetve több izomcsoportot mozgat meg, mint egy „rendes” bicikli. Nagyon sok okos emberrel beszéltem, készítettem is egy prototípust. Aztán egy másikat kezdtem gyártani, tanulva a hibákból, felhasználva az ötleteket, az időközben összegyűlt tapasztalatokat – mutatja a műhelyében álló második verziót a tervező.

Először ugyanis az alapbiciklit próbálta kialakítani, és arra ráépíteni a feltámasztókat. Ezután jött volna a többi lépés (hajtás, üléspozíciót segítő elemek, kormányzás…). Azonban a dolog nem akart működni. Nem adta fel, szakemberekkel konzultált, akik azt tanácsolták, hogy előbb készítse el az emberi test alá a feltámasztókat, legyen meg az állvány, és az alá építse be a biciklit. A kiindulási alap az volt, bármilyen jó lehet az a „kerékpár”, de ha nem kényelmes, akkor bizony veszett fejsze. Jelenlegi állapotában a szuperbicaj kényelmes (leteszteltem – a szerk.).

Tamás számára minden olyan egyértelmű a fejlesztéssel kapcsolatban. Ahogy beszél róla, hallgatója érzi, hogy maga előtt látja a kész gépet, tán még Supermant is rá tudja képzelni, ahogy hasal rajta, és hasítja az aszfaltot.

– A hajtás lényegét már a prototípus munkaneve is meghatározza: swim sport bike. Azaz az úszás mozgásformáját utánozza. Mint a gőzmozdony hajtókarja, egy csúszka van rákötve a hagyományos pedálhajtókarra. A két láb egyszerre szinkronban mozog, előre-hátra, és mozgatja az egyik oldali hajtókart. A másikat pedig a kéz, de az már bonyolultabb. Arra lett egy újdonságkutatás is beadva, hiszen olyan még nincs a világon. Ez a hajtáskormányzás, mely egyszerre teszi lehetővé a kormányzást és a hajtást. Ez asszinkronban van a lábhoz képest. Amikor a láb előre mozdul, akkor a kéz hátra, és ez a másik hajtókarra van rákötve – meséli és mutatja igen szemléletesen Tamás.

De hogyan – és főként miért – talál ki valaki egy bringát, amin az ember hasal, amit dugattyúként hajt két láb és két kéz? És mennyi álmatlan éjszakát okoz a tervezőnek mindez?

– Azt mondják, van az alfa állapot, amikor az ember agya elalvás előtt tud jobban gondolkozni. Na, én ezt használom ki. Nincsenek álmatlan éjszakáim, nagyon jól alszom. Lehet, hogy pont emiatt. Hogy nem a napi problémákkal a vállamon próbálok nyugovóra térni. Ami a gondolatokat illeti, karosszérialakatos a végzettségem, így a mechanikában eléggé otthon érzem magam. Bakos Tamás évek óta foglalkozik a különleges jármű elkészítésével 43 De ami ennél is fontosabb, hogy látom magam előtt tárgyiasulni az elképzeléseimet. Ahogy a festőművész, a szobrász maga előtt látja még meg sem született alkotását, vagy ahogy egy séf már akkor érzi az ízharmóniát, amikor csak a fűszereket állítja össze, valahogy én is úgy vagyok ezzel a dologgal. Elképzelem magam előtt, látom, ahogy „életre kel”, megmozdul az összetett folyamatok hatására.

Kiderül, maga az ötlet onnan jött, hogy Tamás szeretett volna egy olyan biciklit, amivel a sebességélményt, a bringás száguldás örömét az is átélheti, aki nem teker heti, havi több száz kilométert. Szerette volna elérni, hogy ne csak erő és fizikum kérdése legyen a tekerés. A fejlesztő azt mondja, akkor lenne boldog, hogyha az elkészült prototípus tudna olyan sebességgel menni, hogy egy átlagos edzettségű ember közel olyan gyorsan haladna vele, mint egy edzett kerékpáros a könnyű, sebességre kihegyezett országúti kerékpárral. A gondolatot sok újabb gondolat, azokat pedig tett követte.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

– Megfigyeltem a már létező fekvőbicikliket, amiket hátradőlve hajtanak az emberek, és azon gondolkoztam, hogy két nagy hátránya van, pont, ami az előnye akart lenni a tervezője szerint. Az egyik cél az volt a tervezésekor, hogy kisebb legyen a légellenállás. Igen ám, de az el is veszik ott, hogy hátul van a hajtott kerék és jóval előbb a pedál. Így vagy négy méter láncot kell neki mozgatni. Aki pedig csak az autóban ül, annak fogalma sincs arról, hogy az ember milyen gyenge. Hogy tulajdonképpen 0,2 lóerővel gazdálkodik, ami el is megy a rendkívül hosszú lánc mozgatásánál. Plusz a rendes biciklinél a pedálkar mozgása az alátámasztási pont felé történik, de a fekvőbiciklinél előrefelé.

Ettől pedig lesz egy aszimmetrikus mozgása, amit folyamatosan korrigálni kell. Én csak „döglött hal mozgásnak” hívom. Nem bírsz vele gyorsan menni. Minél gyorsabban hajtod, annál jobban nyuklik a váz. Ebből jött két feladat! Egyrészt kitalálni, hogyan lehet ezt úgy megoldani, hogy a hajtás szimmetrikus legyen, a bicikli-ember egység ne szoruljon folyamatos korrigálásra minden egyes pedálnyomásra. Másrészt a kéz aktiválásával még több erőt tenni a mozgatásba.

– Lehet, a bicikliseknél ez szentségtörés, mert ők lábra edzenek, hiszen azt használják erőkifejtésre. De orvosszakértő is megvizsgálta a tervemet, és azt mondta, hogy a mostani edzéstípusok arra irányulnak, hogy egyszerre legyen jelen a kardio és az izommunka. Ez pedig pont erre jó. És a teljes testet át tudja mozgatni. Ahhoz, hogy az elmélet a gyakorlatban is működjön, elég sok munkát, folyamatos finomítást igényel. Nagyon sok helyen le kell csökkenteni a méreteket, mert van egy-két rész, ahol több a súrlódási pont, mint a normál kerékpárnál. Ez tény. Plusz még a hajtáskormányzásnál lehet kérdés, hogy mennyi erő fog elveszni. De ezt majd le kell tesztelni, és akkor kapunk választ.

Tamás kiemeli, ilyen hajtáslánc, amiről fentebb beszéltünk, nem létezik a világban, ügyvédi újdonságkutatás áll rendelkezésre. Ha kapna jogi és gyártástechnológiai segítséget, felpöröghetne a folyamat. De nem kapkod. Ahogy mondja, elsősorban magának találta ki a különleges járművet. Mert szeret biciklizni. Szereti, hogy ő maga hajtja, saját erejével, és imádja a sebességélményt, amikor a szél csapja az arcát. Hogy ezen a szuperbicajon mikor éli ezt át?

– A hátsó hajtást meg tudom magam csinálni, a vázba még bele kell raknom erősítést, ahhoz már le van szabva az anyag. Az első hajtás kivételével tulajdonképpen mindent meg tudok csinálni, ahhoz viszont 3D-s nyomtató kell majd. Egyelőre a kapcsolatkereső fázisban vagyok. Akihez kapcsolatot keresek, az egy prototípus-fejlesztő, akinek van 3D-nyomtatója, tervezőprogramja. Számításokat nem végeztem, grafikus már megrajzolta a tervet, jogi szempontból újdonságkutatás történt, orvosszakértő megvizsgálta, de az, hogy minden úgy működik-e a valóságban, ahogy azt elképzeltem, csak a prototípus elkészülte után derül ki. Hiába írja le a szakértő, hogy teljesen jó, de ha nem kényelmes, nem olyan a gyakorlatban stb., akkor nincs rendben, nem fogja használni senki. A puding próbája az evés, és erre jó ez a prototípus. Aztán, ha szükséges, jön a másik, amin majd finomítunk, míg aztán a végén tökéletes nem lesz. Hogy Supermannak mennyit kell várni, míg meghajthatja a gépet?

– Mivel ez hobbi, nincs határidőhöz kötve. Bár egyre inkább érzem, hogy az idő ellenünk dolgozik. Nagyjából öt éve folyik a fejlesztés, de nagyon jó lenne, ha két éven belül elkészülne a végső, tökéletesen működő prototípus.

 

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies