Nappal Gripent szerel, este siklóernyőről figyel
Légi felderítőként segíti a kadafalvi polgárőrséget
2020.07.09. 11:55
A repülés minimalizmusa – így tekint a siklóernyőzésre a kadafalvi Erdélyi Sándor, aki hivatásos katonaként a Gripenek üzemeltetéséért felel. Nyárestéken gyakran száll fel ernyőjével az ipari parkból, hogy hódoljon szenvedélyének. Azt azonban kevesen tudják, hogy nem csak a szabadság élményét keresi a felhők között, de polgárőrként is felügyeli a városrész rendjét, az erdő tisztaságát. Kadafalva légi polgárőrével hivatásáról és izgalmas hobbijáról beszélgettünk.
– Hogyan kezdődött a repülés iránti vonzalmad?
– Már a gyerekkoromban rajongtam a repülésért. Nem tudom, hogy alakult ki ez a különleges szerelem, a családom lovakat tenyésztett Sarkadon, senki sem repült a felmenőim közül. Nekem azonban már 1995-től járt a Top Gun magazin, amiben egyszer olvastam egy cikket a siklóernyőzésről. Már akkor megéreztem, hogy ez való nekem: a repülés minimalizmusa. Az a hihetetlen szabadság, hogy egy hátizsákból kibonthatom az ernyőt, és már repülök is.
– Pedig akkor még ki sem próbálhattad. Mennyi idő telt el addig, míg felszállhattál?
– Gyerekcipőben járt még ez a sportág, és rendkívül drága is volt, így csak egy gyerekkori álom volt, ami nem hagyott nyugodni. Repülőgép szerelőként is kerestem a lehetőséget, hogy egyszer kipróbálhassam, majd 12-13 éves álmodozás után végre eljött az idő. Egy régi sarkadi ismerősöm vitt ki a mezőre. Felvettem a beülő hevedert, felhúztam az ernyőt, majd felkapott a szél és siklottam pár métert. Ekkor már nem volt visszaút. Ettől az ismerősömtől kaptam meg Melján János elérhetőségét, aki Ceglédbercelen elvitt repülni tandem ernyővel. Ezután jelentkeztem is a tanfolyamra, azóta is hálás vagyok mindazért, amit ott tanultam.
– A tudást megszerezted, de mikor lett saját ernyőd?
– A tanfolyam elvégzése után a kísérletezés időszaka követezett. Folytattam a gyalogrepüléseket, amikor motor nélkül hegyoldalról vagy csörlő segítségével siklottam. Én azonban arra vágytam, hogy bárhol, bármikor repülhessek, ehhez pedig egy segédmotorra volt szükségem. Elkezdtem összerakni az első siklóernyős trike-omat, amit egy MZ motor hajtott. Ez azonban elég megbízhatatlan volt, csak kis magasságba jutottam fel pár percre, így 2010-ben szert tettem helyette egy Trabant motoros siklóernyőre, ezzel élhettem át az első igazán nagy repüléseket. A Trabant motort 2014-ben cseréltem le Rotaxra, azóta is ezzel repülök.
– Közben pedig a hivatásod is a repüléshez fűz.
– 17 éve vagyok repülőgép szerelő. Érettségi után a tiszthelyettes-képzőre jelentkeztem, ahol az alapkiképzés után helikopter –sárkányhajtómű-szerelő szakon végeztem. Az első beosztásomat Kecskeméten kaptam. A MiG 29-esek sárkányhajtómű mechanikusaként kezdtem 2003-ban, majd miután 2010-ben búcsút mondtunk tőlük, Gripen üzemeltető lettem. Ebből az egyszerű szemlélő csak annyit láthat a repülőtéren, hogy én hadonászok, amikor felszállnak a Gripenek, ennél azonban jóval összetettebb a munkám. Az én feladatom a vadászgépek repülésre való felkészítése, az indítás közbeni hibák feltárása és megoldása is.
– A munka mellett jut elég időd erre a hobbira?
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
– Évente átlagosan 40-60 óra közötti időt töltök a levegőben, ez a sport ugyanis nagyon időjárásfüggő. Csak nyugodt időben lehet felszállni, így a nyári időszak a legalkalmasabb rá. Az esős és a szeles idő, de a túl nagy forróság se kedvez a repülésnek, így jóval kevesebb időt repülhetek, mint amennyit szeretnék. A Heliport tulajdonosa engedélyezte, hogy az ipari park területéről szálljak fel, jóban vagyok a biztonsági őrökkel, így azóta otthonom, Kadafalva környékén, a Csalánosi erdő felett repülök.
– Milyen kalandokat éltél át ernyőzés közben?
– Mivel a siklóernyő nagyon lassan repül, 50 km/óra a maximális sebessége, repülés közben nagy területet lehet tüzetesen átvizsgálni. Sok érdekes dolgot láttam már odafentről. Előfordult, hogy kisteherautóról pakolták le a szemetet az erdőbe. Amikor elkezdtem körözni felettük, gyorsan odébb álltak. Máskor szennyvizet engedtek ki illegálisan egy szippantós utánfutóról. Ők is inkább elzárták a csapot, amikor lejjebb ereszkedtem. Egy fagyos repülésem alkalmával pedig illegális fakitermelést „füleltem” le. Ők is abbahagyták a pakolást, amikor megjelentem felettük, aztán persze azt is láttam, hogy hová vitték a már felpakolt fát. Ezek a kalandok sarkalltak arra, hogy polgárőrként folytassam a légi járőrözést.
– Hogyan csatlakoztál a helyi polgárőrséghez?
– Szabó Anna, a polgárőrség tagja vetette fel még tavaly, hogy miért nem lépek be közéjük. Mivel három gyerekem mellett nem sok szabadidőm van, ezért járőrözni nem tudnék eljárni, siklóernyőzés közben azonban a segítségükre lehetek. Ezért döntöttem el, hogy én ezzel tudnék a legtöbbet tenni a kadafalviakért, a városrész közbiztonságáért. Megkérdeztem Kardos Istvánt, a Siklóernyős Szövetség azóta elhunyt elnökét a légi szolgálatról, ő pedig azt mondta, örömmel venné, hisz ezzel is segíthetem a sportág népszerűsítését. A polgárőrség vezetősége is szívesen fogadta az ötletet, így azóta már nem csak a saját örömöm miatt repülök. Igyekszem polgárőr szemmel figyelni a környéket. A legutóbbi szemétszedés előtt például én térképeztem fel Szarkásban a nagyobb kupacok helyét. Tervezünk közös akciókat is a földi járőrökkel, a közös mozgás, a kommunikáció módját azonban még ki kell dolgoznunk.
– Nem rég született egy aggódó poszt Kadafalva egyik Facebook csoportjában. A szerzője azt feszegette, hogy túl alacsonyan repülsz, esetleg egyszer leesel valakinek az udvarába.
– Biztosan van, akinek ijesztőnek tűnhetnek a manővereim lentről, de nyolc éve repülök, pár száz órát töltöttem a levegőben, ami azt bizonyítja, nincs mitől félniük a kadafalviaknak. Hiába a sok gyakorlat, sosem bíztam el magam, minden alkalommal alázattal tekintek a repülésre. Természetesen megértem azokat is, akik a nyugalmukat féltik, próbálom a legkevésbé zavarni őket. Igyekszem finomítani a repülési profilomon is, és bárkit szeretettel várok, aki érdeklődik a siklóernyőzés iránt.
Amikor válaszoltam a negatív posztra, és elmagyaráztam mindezt, nagyon sokan mellém álltak. Kiderült, hogy a legtöbben örülnek, amikor meglátják a siklóernyőm, csak néhány elégedetlenkedő szította a hangulatot. Bízom abban, hogy őket is sikerült megnyugtatni. Polgárőrként pedig igyekszem a jövőben is hasznára lenni a közösségnek.
Fotók és videó: Dombi Mihály
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés