Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. Május 12.   Pongrác

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

Készségfejlesztés a NJE Pedagógusképző Karán a távoktatás idején

Karvezetés a karanténban

2020.05.12. 14:25

Kérdéseinkre Dr. Smuta Attila főiskolai tanár, a NJE PK Művészeti és Anyanyelvi Tanszékének tanszékvezetője válaszolt. 

Tanár Úr óriási tapasztalattal bír a zenei tárgyak oktatása terén, de azt gondolom, a digitális oktatásban még így sem lehetett egyszerű a tananyagot átadni. Hogyan sikerült megvalósítania?

A felvetett kérdés teljesen jogos, leginkább azért, mert készségtárgyakról beszélünk. Ott, ahol – pl. a 3-6. osztályos ének tankönyvek esetében – úgy éreztem, hogy némely hallgatónak nehézsége lehet majd a későbbi számonkérésnél, a legegyszerűbb és legpraktikusabb, leginkább ’felhasználóbarát’ megoldásként azt választottam, hogy szolmizálva felénekeltem az összes tankönyvet. Az egyes népdalokhoz, illetve műzenei szemelvényekhez tartozó zeneelméleti, illetve népzenei ismereteket pedig heti rendszerességgel Skype-os vagy FB-os online órákon, illetve konzultációkon beszéltük meg. Ezek voltak az egyszerű esetek.

Hogyan tartotta meg a Zongora kurzusokat?

Olyan tárgyaknál, mint pl. a Zongora vagy a Karvezetés, a személyes együttlét hiánya döntő tényező, és hihetetlen kihívás volt ebben az oktatási szituációban. Mindkettőnél ugyanis, sokszor a ’tanári megmutatás’, sőt, a tényleges kontaktus szükséges. A zongora esetében, például, hogy egy motívumnál, egy frázisnál, vagy egy ujj-alátevésnél hogyan vezesse, vagy éppen ne vezesse az alkarját, a könyökét. Ott van aztán még az egyéni zenei/zenélési és zongoratechnikai problémák (és persze: erények) kérdése, ami a darabok kiválasztásánál döntő jelentőségű lenne, de amire – személyes kontaktus híján – most csak közelítő pedagógiai válaszokat lehetett adni. Próbáltam ezért olyan darabokat választani, mely a hallgatók jelenlegi szolfézs, illetve zeneelméleti tanulmányaihoz is illeszkednek, valamint, melyeknek későbbi pedagógiai munkájukban is hasznát veszik. Ugyancsak személyes jelenlétet igénylő lett volna – különösen a kezdő zongoristák esetében – az ujjrend kérdése. Itt ugyan megpróbáltam olyan ujjrendeket javasolni, illetve beírni a kottákba, ami körülbelül illik az átlagos kézfelépítéshez, ugyanakkor arra biztattam a hallgatóimat, hogy amennyiben olyan, számukra ’kényelmesebb’, a kézalkatuknak megfelelőbb ujjrendet dolgoznak ki, mellyel a zenei anyagot jobban szolgálhatják, akkor válasszák azt. Ez tehát az ő részükről is jókora belefektetett munkát jelentett, de ennek az önállóságnak bőven megtérülő lesz a haszna, a későbbiekre nézve is.

A Pedagógusképző Karon több zongora és próbahelyiség áll a hallgatók rendelkezésére. Hogyan tudtak a hallgatók ezek nélkül gyakorolni?

Az oktatói tolerancia döntő fontosságú ebben a helyzetben. Miután a hallgatók nem járhattak be gyakorolni, többségüknek pedig nincs zongorája, meg kellett elégedni a keyboard-os gyakorlással – esetleg valahová bekéredzkedve, a lakóhelyükön. És voltak olyanok is, akiknek erre sem volt lehetőségük. Itt is jelentős szabadságot illett adnom: ki-ki olyan szoftvert, ’zongora applikációt’ töltött le a gépére, amit tudott (vagy, amit a gépe kapacitása ’elbírt’). Ezért – ilyen esetekben – olyan feladatot kínáltam fel, ami ugyan csak kevéssé, vagy alig fejlesztette a hallgató zongorajáték-készségét, viszont, mondjuk, a basszuskulcs abc neves gyakorlását igen. Persze, mindezzel együtt, a hallgatóknak is szokatlan, s egy idő múlva talán frusztráló is lehetett ez a helyzet. Bevallom, ezt próbáltam oldani, amikor a ’komoly’ zene mellett, azt kicsit félretéve egy könnyedebb, de értékes és nemes ’könnyűzenét’, a ’Greensleeves’ olyan verzióját küldtem el nekik, amit nem csak le is tudnak játszani, de – áttételesen – még a szolfézs, illetve zeneelméleti tanulmányukkal is összefüggésbe tudunk hozni.

A zenei műveltségterületes hallgatók Karvezetés kurzusát hogyan sikerült megoldania?

A Karvezetés tárgynál a lényeg éppen az lenne, hogy a hallgató a csoportjának vezényelne, mely – élő rendszerként – azonnal és pontosan lereagálja a karvezető mozdulatait, gesztusait, s akként szólal meg. Éppen ezekből a zenei reakciókból lehet(ne) levonni a vezénylés esetleges hibáinak tanulságait, s megfelelőbb vezénylési technikával jobbá tenni a zenei/zenélési folyamatokat. E nélkül, otthon csak feltételezni tudja a hallgató, hogy amit csinál, az jó. Itt, ezzel kapcsolatban kell, hogy megemlítsem, hogy a technika, illetve informatika mindenki által ismert általános korlátai (idő-szétcsúszás, a gépi- és internetes részleges túlterhelések általi, helyi szintű, eseti ’belassulás’, a hangtorzulás stb.) miatt semmi esélyünk nem volt arra, hogy egy olyan, másodpercről másodpercre kontrollált, érzékeny folyamatot, mint pl. a kórusnak történő vezénylés, ’éles online’-módban, quasi ’konferencia-hívásként’ kivitelezni lehessen.  

Ezek természetesen csak elszórt példák, de jól kifejezik azokat a nehézségeket, amivel találkoztam és próbáltam rá a hallgatók számára elfogadható megoldást keresni, hogy legalább az eredeti, ’normális’ órák érzete megmaradjon.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

Ezt hogyan sikerült megoldania? És egyáltalán, hogyan lehet a félév végén a tudásszintet mérni?

Nem egyszerűen csak a tanításról szólt a nehézség. Az ezekhez a tantárgyakhoz illeszkedő képi, audió- és videóanyagok rendkívül nagy tárhelyigénnyel lépnek fel, olyannyira, hogy egyetemünk – amúgy nagy kapacitással bíró – rendszere sem elégséges ehhez. Tehát csak egy speciális, kettős virtuális rendszerbe történő feltöltéssel lehetett egyáltalán megoldani ezt a problémát. Visszatérve a kérdésére: az utóbbi tantárgy, a karvezetés esetében, ahol ráadásul kétszólamú művekkel foglalkoztunk, akként dolgoztam, hogy első lépésként külön anyagként feltöltöttem a kottaanyagot. Második anyagként audiófelvételt készítettem: az alsó szólamot énekeltem, közben a felsőt az elektronikus zongorán játszottam. (Ha éppen ebben a zongoraszólamban volt egy gyors crescendo, majd decrescendo, akkor bizony mindeközben a másik kezemmel a potmétert is csavargatni kellett. Nem volt egyszerű…) Aztán, végül ezt az anyagot a gépemre feltöltöttem, s onnan visszajátszva, a hangfalaimon kierősítve, egy rögtönzött állvány meg a mobiltelefonom segítségével, oktatói segédanyagként a ’kamerába vezényeltem’, közben instrukciókkal segítve a hallgatókat – ha kellett, akár angolul, az éppen nálunk tanuló ERASMUS-os külföldi hallgatók miatt. Végül ezt az anyagot is feltöltöttem a hallgatók által elérhető virtuális térbe. Magunk között szólva, ez a ’házi stúdióm’, kinézetét tekintve is, igen komikus volt, de a helyzet kezelésére ez tűnt a leginkább alkalmasnak. 

A számonkérés pedig akként zajlott/zajlik, hogy a hallgatók a nekik küldött hanganyagra ’rávezényelnek’, s ezt egy nekik szemben lévő kamerával (praktikusan: a mobiltelefonjukkal) felveszik (hogy quasi ’virtuális kórustagként’ a vezénylésüket érzékelni és értékelni lehessen), s azt a felvételt elküldik nekem.

A hallgatók házi feladatának mennyiségét kellett-e növelnie?

Nem. Azt gondolom ugyanis, hogy – függetlenül ettől az oktatási szituációtól – nem a kiadott feladatok mennyisége határozza meg az oktatás színvonalát. Ezért – ahogyan addig is – inkább ezen feladatok komplex megközelítésére helyeztem a hangsúlyt. Tehát arra, hogy egy bizonyos kiválasztott zenében a szolfézs, a zeneelmélet, a zeneirodalom, a zongora és a karvezetés tárgyakhoz egyaránt kapcsolódó munkára egyaránt legyen lehetőség. Ezen kívül, korrektebbnek gondoltam, hogy redukált oktatói lehetőségeimhez csak annyi és olyan feladatot adjak és kérjek majd, ami inkább előbbre viszi és motiválja a hallgatókat, mintsem hogy frusztráltabbá tegyem őket.

Összességében mi véleménye, az összbenyomása erről az oktatási formáról?

Ambivalensek az érzéseim, mert Janus-arcúnak érzékelem és értékelem a helyzetet. Ebben a kényszerhelyzetben ugyanis, egyik oldalról, talán nem túlzás állítani; kármentés folyt, hiszen az oktatás színvonala e zenei tárgyak ’digitális térben’ történő tanításában óhatatlanul károsodik. Ugyanakkor, a hallgatók jóval nagyobb önállóságra kényszerültek, aminek pozitív hozadéka lehet későbbi saját pedagógiai munkájukra nézve. Magamra érvényesen, pedig: Eddigi szakmai életemben a kreativitás leginkább spontán jelenség volt. Most óráról órára, mondjuk így: tudatosan kellett kreatívnak lennem; kitalálni olyan szakmai anyagokat olyan technikai, illetve informatikai megoldásokkal együtt, melyeket én is és a hallgatók is egyaránt tudunk kezelni. Olyanokat, amikre előzőleg sosem volt, s remélem, hogy hasonló ok miatt többet nem is lesz szükségem. Mindenesetre, a kényszer nagy tanítómester. 

Köszönjük és munkájához további sok sikert kívánunk!

NJE kommunikáció

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies