Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. November 24.   Emma

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

A szexuális nevelés több mint a nemi életre való felkészítés

A szexuális nevelés kifejezés hallatán sokan még mindig elsősorban a szexuális felvilágosításra asszociálnak, pedig ma már a nemiséggel, fertőző betegségekkel, fogamzásgátlással kapcsolatos dolgok mellett fontos részét képezi a felelősségteljes, elkötelezett párkapcsolatra való felkészítés, a konfliktuskezelés, a különböző erkölcsi, lélektani kérdések átbeszélése is. Ennek a holisztikus megközelítésnek a híve dr. Semsey Gábor mentálhigiénés szakember is, akivel a házasság hete apropóján beszélgettünk. 

– A gyerekek, fiatalok egyszerre nevelődnek családban és vesznek részt az intézményes oktatásban. Meg lehet azt határozni, hogy a szexuális neveléssel kapcsolatban mi a család és mi az oktatási-nevelési intézmény feladata? Hogyan tudják a különböző színterek jól kiegészíteni, támogatni egymás munkáját?

Dr. Semsey Gábor– Optimális esetben ugyanazok a témák előjönnek az iskolában is és otthon is, és valamiféle párhuzamosság valósul meg. Már csak azért is jó, ha ez így történik, mert vannak témák, amelyek kapcsán a gyerekek könnyebben beszélgetnek a szülőkkel, míg más dolgokról a pedagógusnak tesznek fel könnyebben kérdéseket. Sok nemzetközi kutatás igazolja, hogy azok az iskolai nevelési programok, amelyeknél a szülőket is bevonják a folyamatba, sokkal hatékonyabbak. Németországban vannak olyan tartományok, amelyekben a tanév elején a szülői értekezlet keretében is egyeztetnek arról, hogy a szexuális nevelés kapcsán milyen témákat fognak érinteni.

Dr. Semsey Gábor matematika, illetve magyar nyelv és irodalom szakos tanár, mentálhigiénés szakember, a Semmelweis Egyetem Mentálhigiéné Intézetének adjunktusa, a neveléstudomány doktora. Fő kutatási területei az iskolai mentálhigiéné, az ifjúsági lelkigondozás, a szexuális nevelés és a szabadidő-pedagógia

– Ami az otthoni nevelést illeti: sokszor elhangzik az a tanács a szülők felé, hogy arra válaszoljanak, amit a gyerek tudni szeretne, és olyan mélységben, amennyire az őt a felvetései tükrében érdekli. Ugyanakkor egy kamasz nem feltétlenül osztja meg a testiséggel kapcsolatos dilemmáit a szüleivel. Hogyan kérdezhet rá mégis a szülő arra, mennyit tud erről a gyereke, mi az, amit hallott a barátaitól, látott a neten?

– Biztos vagyok benne, hogy a szülőnek is érdemes kezdeményezni! Ehhez a legjobb, ha van egy konkrét apropó, aminek a kapcsán fel lehet vetni a témát. Például közösen látnak egy filmjelenetet arról, hogy a szereplő most ismerkedett meg a barátnőjével, és máris az első éjszakát együtt töltik. Ilyenkor megkérdezheti, mit gondol erről. Nagyobb eséllyel kap választ és könnyebben beindul a beszélgetés, mintha erőltetett módon, a hajánál fogva előrángatva hozza szóba ezt a kérdést, és kiselőadást tart a róla. Persze ettől még a gyerek nem fogja rögtön az összes kártyáját kiteríteni, de nem is úgy ül ott, hogy magában azt gondolja, én ezt már mind tudom. Az viszont igaz, hogy minden reakció fényében mérlegelnie kell a szülőnek, merre kanyarodjon tovább a beszélgetés menete. Mindehhez persze az kell, hogy a szülő képes legyen leküzdeni a saját zavarát, és meglegyen benne a nyitottság, a szándék arra, hogy nem menekül el a témától.

– Hogyan küzdhető le ez a zavar?

– Az önismeret ennél a témánál sem megspórolható. Ha valakinek rossz tapasztalatai vannak a szexualitással kapcsolatban, akár a saját fiatalkorából, akár a mostani életében, akkor ez egy megterhelt téma a számára, és sokkal nehezebb erről beszélnie. Szükség lehet arra, hogy először ezeket feldolgozza, rendezze, akár úgy, hogy szakmai segítséget kér ehhez. Tulajdonképpen a szülő szinte akkor teszi a legtöbbet a gyerekéért, ha tisztában van a saját attitűdjeivel. Innentől a többi már csak technikai kérdés, hogy mikor és hogyan beszélget erről.

– Ez nagyon rímel arra a mondásra, hogy a gyereknek azzal adhatom a legtöbbet, ha a másik szülőjét szeretem.

– A párkapcsolati nevelés szempontjából a mintakövetés ugyanúgy fontos, mint más területeken. Szivacsként szívja magába egy gyerek, hogyan viszonyulnak egymáshoz a szülei, mennyire elfogadóak, hogyan oldják meg a konfliktusokat, nézeteltéréseket, milyen testi gesztusaik vannak, hogyan fejezik ki egymás felé a szeretetet, gyengédséget. Mindezek később erős viszonyítási pontot is jelentenek neki. Ilyen értelemben, ha a szülők kapcsolata rendezett, akkor anélkül adnak át egy csomó értéket, attitűdöt, hogy erről külön, tudatosan beszélgetnénk.

– Rátérve az iskolai szexuális nevelésre: milyen módszer válhat be ott a legjobban?

– Ma már általános alapelv, hogy ne csak az információátadás legyen a cél, hanem valamiféle attitűdformálás, értékközvetítés is történjen. Ehhez érdemes minél interaktívabbá tenni ezeket az alkalmakat. Nagyon hasznos lehet a drámapedagógia eszköztára. A szerepjátékok mellett pedig legyen irányított beszélgetés is, amelyben a jelenet során átélt tapasztalataikat is megfogalmazhatják a fiatalok. Egyébként szinte bármelyik művészeti ág is adhat apropót ehhez, például irodalomórán, művészettörténet-órán bizonyos alkotások is jó kiindulópontot jelenthetnek a beszélgetéshez.

A nemzeti alaptanterv meghatározza, hogy milyen alapismereteket kötelező érinteni, de hogy a gyakorlatban ez miként valósul meg, az nagyon változó. Ezért is van nagy jelentősége, hogy a szülőkkel is történjen valamiféle egyeztetés. Hiszen joggal várják el a szülők, hogy az iskola ne gyökeresen más értékrendet képviseljen ebben a kérdésben, mint amit ők tartanak fontosnak továbbadni. Ugyanakkor az is igaz, hogy az intézményeknek tekintettel kell lenniük a heterogenitásra, ami megjelenik a családokban. Ráadásul vannak világnézetileg semleges, illetve elkötelezett iskolák is, továbbá a pedagógusok személyes meggyőződése is befolyásolja, hogyan közelítenek ehhez a témához.

– Mi az a határ, amit nem léphet át a pedagógus egy ilyen foglalkozáson, beszélgetés során?

– Nagyon fontos, hogy lehetőleg kerülje a megbélyegzést, ne vitassa, hogy más véleménynek is lehet érvényessége, illetve ne akarja mindenáron rákényszeríteni másokra a saját nézeteit. Például függetlenül attól, hogy mi a saját személyes véleménye a válásról, figyelemmel kell lennie arra, hogy egy osztályban nagyon sok diák lehet érintett ebben, és ha ő elítélően beszél erről a kérdésről, akkor az nagyon megterhelő lehet a számukra. Ne megszégyenítően vagy lealacsonyítóan hozza szóba a témát, ne minősítse negatívan a jelenséget. A saját álláspontját úgy is világossá tudja tenni, ha elmondja, milyen előnyei vannak, ha egy szülőpár együtt van és szereti egymást, és milyen nehézségeket, sebzettségeket okozhat a válás.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

A tanár-diák viszonyt intimitásában meghaladó, szexuális töltetű közeledés természetesen nem megengedett, ezt a törvény is szankcionálja. De ugyanígy az is határátlépésnek minősül, ha a pedagógus arról kérdezgeti a diákokat, miként élik meg a saját nemiségüket, lefeküdtek-e már a barátjukkal stb., vagy ha ennek fordítottja történik, és a privát életéből oszt meg velük részleteket. Az abúzus kategóriájába tartozik az is, ha szexuális nevelés címszóval pornófilmet vetít nekik az órán, hiszen tulajdonképpen egy ilyen cselekedettel is zaklatja a gyerekeket.

– Ha már a pornót említi: hogyan beszéljen erről akár a pedagógus, akár a szülő a gyerekekkel?

– Megkerülhetetlen kérdés ma már arról beszélni, milyen veszélyei vannak a pornográfia fogyasztásának – és nem csak a függőség kialakulása szempontjából. Azt érdemes világossá tenni a fiatalok számára, hogy elakadásokat, problémákat okozhat a szexuális fejlődésben, és saját maguknak ártanak vele. Természetesen a látókör kitágításaként a társadalmi vonatkozásokról is szót kell ejteni: miként teszi tönkre a szexipar azokat az embereket, akik ebben részt vesznek, hogyan kapcsolódik össze emberkereskedelemmel, prostitúcióval.

– Milyen konkrét elakadásokra, ártalmakra lehet, kell felhívni a figyelmet? Milyen üzenettel lehet jól megértetni ezeket a fiatalokkal?

– A pornográfia leegyszerűsítve azt az üzenetet képviseli, hogy amikor nekem kedvem van szexuális tevékenységbe belemenni, akkor a partnerem rögtön vevő lesz erre, ráadásul mindent pont úgy csinál majd, ahogyan azt én akarom. Az a félreértés erősödik meg így benne, hogy ő diktál a kapcsolatban.

Azt szükséges ennek kapcsán megérteni, hogy a saját vágyaink és elképzeléseink mellett – vagy éppen azokkal szemben! – a másik félnek is vannak vágyai és elképzelései. Az egészséges szexuális kapcsolathoz alapvető fontosságú, hogy tudok-e a sajátjaimból visszább venni vagy lemondani valamiről, ha azt látom, hogy a másiknak nincs kedve valamihez, nem akar részt venni benne stb.

Ideális esetben ahogyan a párkapcsolatnak, úgy a szexuális aktusnak is van egy hosszabb íve, fokozatossága, építménye. A mindkét fél számára örömöt okozó együttléthez szükség van ráhangolódásra, előjátékra, nem lehet egyik pillanatról a másikra rögtön beleugrani. Különösen a fiúk számára kell ezt hangsúlyozni, hogy attól még, hogy ő rögtön készen áll az akcióra, nem jelenti azt, hogy a partnere is.

– A szexuális nevelésnek mennyiben feladata a gyerekeket megerősíteni saját magukban, a nemi identitásukban?

– Az önértékelés erősítése eleve fontos feladat. Akkor tud valaki egy párkapcsolatban kezdeményező lenni, akkor tudja elhinni, hogy ő szerethető, ha helyes az önértékelése. Ha békében van a nemi identitásával, azzal, hogy férfinak vagy nőnek született, és akként él, illetve ha tisztában van a szexuális irányultságával, orientációjával, az nagyban megkönnyíti a párkeresését is.

– A hírek „tele vannak” transznemű, illetve nyíltan a saját nemükhöz vonzódó fiatalokkal…

– A nemi identitás bizonytalansága, az, hogy a serdülő átmenetileg nem érzi jól magát a bőrében férfiként, nőként, előfordulhat kamaszkorban, része lehet az útkeresésnek, a felnőtté válásnak. Ettől sem a fiatalnak, sem a szülőnek nem szabad megijednie. Most formálódik a személyisége, az identitása, a túlzott, elhamarkodott reakciók helyett abban kell segíteni neki, hogy megbarátkozzon a tulajdonságaival, képességeivel, és harmóniába kerüljön önmagával.

Érdemesebb türelmesnek lenni, kivárni, hogy merre alakul a folyamat, mint azonnal nehezen vagy egyáltalán nem visszafordítható lépéseket tenni. A szülő álljon ott a fiatal mellett, beszélgessen vele sokat, ha kell, kérjenek segítséget, ám nemcsak kockázatosnak, de felelőtlenségnek is tartom, hogy például a tengerentúlon 18 év alatti gyermekeknek nemváltoztató műtéteket engedélyeznek.

Akkor sem kell kétségbe esni azonnal, ha a fiatalnak homoerotikus vágyai vannak. Ez nem jelenti azt, hogy ő föltétlenül homoszexuális, hanem csak azt jelzi, hogy a nemi orientációjában van egyfajta képlékenység, valamiféle formálódás. A szülő ezt se tekintse azonnal végleges állapotnak, lezárt történetnek, ilyen értelemben ne „tegye sínre”, hanem hordozza vele a bizonytalanságát, és segítse abban, hogy felnőtt korára megtalálja a saját útját. Ez az állapot nagy valószínűséggel csak egy átmeneti állomás.

Zsolczainé Vitális Judit
(Az interjú eredetileg a Kecskeméti Lapok 2021. február 4-i számában jelent meg.)

Kecskeméten közel harminc éve indult útjára a családi életre nevelés program. Hortobágyiné dr. Nagy Ágnessel, a projekt szakmai felelősével IDE kattintva olvashatnak interjút.
Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies