Elektromos autó, saját töltőponttal - Ez a jövő
2019.12.06. 19:51
„A jövőben hiába lesz valakinek villanyautója, az saját töltőpont nélkül nem sokat ér majd” – vallja a hazai flottakezelői piac legnagyobb magyar tulajdonú cégének számító Mercarius Flottakezelő Kft. ügyvezető igazgatója. Koleszár Róbert a növekedés.hu-nak adott interjúban elmondta: cégük arra törekszik, hogy az elektromos autót és a töltőpontot együtt biztosítja majd az ügyfeleinek.
E célból stratégiai megállapodást írtak alá a Nemzeti Közművek töltőállomásokat üzemeltető leányvállalatával.
Az első fél évben több mint 16 százalékkal bővült a hazai flottafinanszírozási piac, így a tavalyi visszaesés után idén újra növekedés várható. Mennyire tekinthető elterjedtnek a flottakezelés a hazai cégek körében a nyugat-európai országokhoz képest?
Erre nagyon nehéz válaszolni, mert a flottakezelésbe nagyon sok mindent beleértenek, valójában a tartós bérlet, az opartív lízing és a flottakezelés fogalma eléggé összemosódott. Maga a flottakezelési piac alapvetően a finanszírozásból nőtt ki: a bankok, lízingcégek ugyanis egy másfajta konstrukcióban adták ugyanazt a finanszírozást. Ha azt kiegészítették casco-biztosítással, assistance szolgáltatással, akkor már tartós bérletnek vagy operatív lízingnek hívták a konstrukciót. Ez fejlődött tovább olyan szolgáltatásokkal, mint a szerviz, a gumiabroncs- és csereautó-szolgáltatás, vagy a hozom-viszem sofőrszolgálat. Összességében azt látni, hogy az utóbbi években egyre több cég választja a flottakezelést a saját autó vásárlása helyett. Ez főként a nagyvállalati szektorra igaz. Korábban az volt a jellemző, hogy a nagyvállalatok saját flottaosztályt működtetettek a cégen belül, maguk kezelték az autókat. Ez az utóbbi időben jelentősen megváltozott.
A kkv-k esetében menyire elterjedt a flottaszolgáltatások igénybevétele?
A kisebb vállalkozások körében még mindig igen erős az a szemlélet, hogy szeretnék tulajdonolni, hosszú távon a birtokukban tudni a cég autóit. De a kkv-k körében is egyre terjed az a modell, hogy 3-5 évre bérelnek autót.
A rendszerváltás idején alakult családi vállalkozások zöménél egyre aktuálisabb kérdés a generációváltás. A fiatalabb nemzedékekről azt tartják, már kevésbé ragaszkodnak a saját autóhoz. Ez az új szemlélet a céges autók esetében is megjelenhet? Ez esetlegesen elősegítheti a flottakezelési piac további bővülését?
A felmérésekből valóban az derül ki, hogy a fiatalabb generációnak az autó már nem azt jelenti, mint az idősebb nemzedékeknek. Nekik már nem volt autós poszter a szobájuk falán, nem ragaszkodnak annyira ahhoz, hogy saját autójuk legyen, sokkal fontosabb számukra a legújabb iPhone.
Amit látunk, hogy az új, fiatal cégek sokkal fogékonyabbak a controlling szemléletre, pontosan tudni szeretnék, mennyit visznek el havonta az autóval kapcsolatos költségek. Általánosságban az mondható el, hogy a flottakezelést akkor választják autóvásárlás helyett a cégek, amikor nem beruházási oldalról közelítve kívánják megoldani autóparkjuk fenntartását, és amikor kiszámítható, tervezhető költséget szeretnének az autókkal kapcsolatban. Lényeges szempont, hogy egy adott cégnek beruházásra vagy költségre van-e kerete. Például egy nemzetközi vállalat induló magyarországi leánycégénél nagyobb lehet a beruházási keret, ami elősegítheti a vásárlást.
A jelenlegi autópiaci helyzet mennyiben segítheti a flottakezelési piac bővülését?
Az utóbbi időben egyre súlyosbodtak az autók üzemeltetésével kapcsolatos problémák, ma már a kiterjedt szakemberhiány miatt sokkal nehezebb szervizidőpontot kapni. Ez a flottakezelési piac növekedését segíti elő. Az elmúlt években a szervizelés, az üzemeltetés költségei rohamosan nőttek, így ma már igen nehéz azt megmondani, hogy mennyibe fog kerülni egy autó négy év múlva. Ezt a kockázatot egy jó flottakezelő le tudja venni az ügyfél válláról. Azt szoktuk mondani, hogy akkor van értelme a flottakezelésnek, ha az autóval kapcsolatos kétfajta nagy kockázatot, a vásárlást és az értékesítést egy profi szolgáltató átveszi az ügyféltől.
A hazai szabályozási környezet mennyiben kedvez a flottakezelésnek?
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
Előnyös változásnak tartom, hogy 2019 elejétől a céges autók esetében a magán és céges használatra vonatkozó útnyilvántartás vezetése nélkül is vissza lehet igényelni a bérleti díj áfájának 50 százalékát.
Az ügyfelek visszajelzése alapján ugyanis azt látjuk, ez jelentős könnyebbséget jelent számukra. Sokat segítene még, ha a használt, öreg autók importjának szabályozása szigorúbb lenne, ami mellesleg környezetvédelmi szempontból sem lenne hátrányos. Ez jobban előmozdítaná az új autók piacát, ugyanis a következő években az új autók beszerzése drágulni fog a szigorú környezetvédelmi előírások miatt.
Az elektromos autók térnyerése mennyiben alakíthatja át a flottakezelési piacot?
A hagyományos közlekedésben kialakult rend, miszerint veszünk egy autó, amit a benzinkutakon tankolunk, a jövőben változni fog. Véleményem szerint az elektromos autó és a töltőpont nem mozoghat majd külön, hiába lesz elektromos autóm, az töltőpont nélkül nem sokat ér majd. Teljesen újra kell gondolni azt a megközelítést, ami jelenleg Európára jellemző, vagyis, hogy köztöltőket telepítenek, és az embereket e-autók vásárlására ösztönzik. Nem lehet annyi töltőpontot majd telepíteni, hogy az mindenkit ki tudjon szolgálni.
Mi abban hiszünk, hogy az autónak és a töltőpontnak egy egységet kell alkotnia. Ezért is írtunk alá szeptemberben egy stratégiai megállapodást az NKM Mobilitás Kft-vel, a Nemzeti Közművek elektromobilitással foglalkozó leányvállalatával. Mi az e-autót és a töltőpontot együtt szeretnénk nyújtani az ügyfeleknek.
Úgy vélem, hogy a flottakezelőknek ahhoz kell majd felnőniük, hogy csupán autók biztosítása helyett ügyféligényekre szabott mobilitást kell majd nyújtaniuk. Ebbe beleértem az autó mellett a töltőpontot is. Mi a hazai piaci szereplők közül az elsők között szerettünk volna ebbe az irányba lépni, ez magyarázza az NKM-mel való megállapodásunkat.
Az NKM-mel közösen telepítendő töltőállomásokat az ügyfeleik telephelyén állítják majd fel?
Lesznek töltőállomások, amelyek egy adott cég telephelyére telepítünk, de lesznek olyan is, amelyeket olyan nyilvános helyekre, ahol az érintett cég autói sűrűn megfordulnak. Utóbbiakat a lakosság is tudná használni.
Mekkora igény várható erre a szolgáltatásra az ügyfeleik körében?
Azt látjuk, hogy szinte majdnem minden nemzetközi cég már arra törekszik, hogy az autóflotta bizonyos szegmense zöld legyen, csak erre még nem nagyon találtak megoldást. Az elektromos autó térnyerését az elmúlt években a magánszektor hajtotta, főként az ingyen használható töltőpontok, az ingyenes parkolás, illetve az új elektromos autó vásárlásához biztosított állami támogatások révén. A cégek még egy kicsit kivártak, és mi ezért szeretnénk nekik segíteni azzal, hogy nemcsak autót, hanem töltőpontot is biztosítanánk az ügyfeleinknek.
Jelenleg hány elektromos autó található a gépjárműparkjukban?
A több mint ötezer kihelyezett autónk közül mintegy 200 teljesen elektromos vagy hibrid jármű. Azzal nem mondok túl merészet, ha előrejelzésem szerint a következő években a flottánk 10-15 százaléka biztosan elektromos lesz.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés