Utasszállítók a honvédségnek
2017.01.02. 07:36
Első lépcsőben utasszállító gépeket vesznek a honvédségnek az expedíciós missziók személyi váltásának kiszolgálására, és a Malév megszűnése óta szünetelő nemzeti légi evakuációs képesség helyreállítására, a Boeing 737 vagy az Airbus 320 kategóriájába tartozó típust.
A magyar kormány a jövőben is fenn kívánja tartani, hogy az ország egy időben legfeljebb ezer katonával részt vesz különböző nemzetközi missziókban – ezt a bő évtizede tartott álláspontot az év végén ismét megerősítette a Honvédelmi Minisztérium (HM), de az objektív biztonságpolitikai elemzések is arra mutatnak, hogy ebben az országhatáron kívüli, sokszor távoli tájakon zajló, expedíciós feladatrendszerben addig biztosan részt kell vennie a honvédségnek mint segédhadnak, amíg legfőbb szövetségesünk, az Egyesült Államok megszokott, intervencionista politikájában radikális fordulatra nem kerül sor.
Ez a tényállás határozza meg értesülésünk szerint a honvédség évek óta gyászos állapotban lévő szállítórepülő erőinek jövőre kezdődő modernizációját, mely a Simicskó István honvédelmi miniszter által minap bejelentett Zrínyi 2026 fejlesztési program első, ugyanakkor több fázisban megvalósítani tervezett tétele lesz.
Meglévő néhány, negyven év körüli An–26-os könnyű szállítógépével ugyanis a kecskeméti légibázis Teve százada egyszerűen képtelen teljesíteni a jelenleg legfontosabb feladatot: kiszolgálni az afganisztáni és a kurdisztáni néhány száz fős missziók elsősorban személyszállítási igényeit, illetve biztosítani egy olyan nemzeti légi evakuációs képességet, mellyel egy vészhelyzetben akár a csapatokat, akár civileket haza lehet menekíteni, amire a magyar állam a Malév felszámolásával képtelenné vált.
Ebből adódik, hogy rövid távon elsősorban nem ejtőernyős-ugratásra, könnyebb járművek fedélzetre vételére, teherszállításra alkalmas harcászati szállítógépre van szüksége a honvédségnek. Sokkal inkább egy minimális mértékben módosított utasszállítóra, mely száz-kétszáz főt és néhány tonnányi, nem túl nagy méretű árut (csomagokat, katonák egyéni felszerelését) képes közepes távolságra (egész Európa, Közép-Ázsia, Afrika nagy része) leszállás nélkül szállítani. Ezek három példányának beszerzése – a követelmény leginkább a világ két legnépszerűbb utasszállítójára, a Boeing 737-esre és az Airbus 320-asra illik.
A 15-20 éves gépek darabára információink szerint a néhány tíz millió eurós sávban (3-10 milliárd forint) mozog, ami jóval kedvezőbb az új építésű gépek akár 30 milliárd forintot is elérő áránál. Mivel a HM büdzséje az idei évtől kezdve a tervek szerint 2026-ig évente mintegy ötvenmilliárd forinttal (a nemzeti össztermék 0,1 százalékával) nő, a program anélkül finanszírozható, hogy más honvédségi területek szintén égetően sürgető beszerzési igényeit el kellene halasztani.
Mivel a honvédségnek nincs megfelelő háttere az ilyen gépek üzemeltetéséhez, úgy tudjuk: a beszerzésre és fenntartásra valamilyen Budapesten is bázissal rendelkező, magyar kötődésű légitársasággal, civil karbantartó céggel közös konstrukciót alakíthatnak ki.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
A minisztérium kérdéseinkre adott válaszaiban hangsúlyozzák, hogy nem a politikai vezetők szállítására szánt (VIP) gépekre kér ajánlatot a HM Védelemgazdasági Hivatala. Ugyanakkor tény, hogy a belső tér rugalmas átalakításával erre is megfelelnének, bár az is igaz, hogy még a legnagyobb miniszterelnöki, köztársasági elnöki delegáció is ritkán éri el az említett típusok kapacitását.
A szállítógépek beszerzése nem merülne ki ebben a három, a HM által nem túl beszédesen „közepesnek” leírt gépben. A következő fázisában jönne két „könnyű” üzleti repülőgép, melyek valóban VIP-szállításra (néhány fős, akár civil, akár katonai delegációk célba juttatására) optimálisak, ám ezek beszerzésének kommunikációját politikai okokból nem tartják célravezetőnek, nehogy rá lehessen sütni a „kormánygépet vesznek maguknak” szlogent az ellenzék részéről. Itt szintén elsősorban használt gépekről lehet szó.
A szakma aggodalmát a beszerzés körülményein túl leginkább az váltja ki, hogy az An–26-osok valódi funkcionális utódjai – három harcászati szállítógép – kerülnének a sor végére, akár évek múltán. Ez az a kategória, melyről a lapunk által megkérdezett legfelső katonai vezetők is úgy tartják, hogy újonnan kellene beszerezni, gondos szakmai mérlegelést követően. A baj ezzel az, hogy ha a modernizációs tervek valamiért megakadnak, és a harmadik fázis elmarad vagy késedelmet szenved, a honvédség híján maradna az igazi katonai szállítógépeknek, melyek az említett utasszállítókkal, üzleti gépekkel szemben túlélőképesek egy igazi konfliktus körülményei közepette is. Az is kérdés, hogy a katonai szállítórepülés speciális kiképzési igényeit, így az ejtőernyősök ugratását, nagyobb terhek rakodását, légi célba juttatását a teherrámpán keresztül, kis magasságú repüléseket, elkerülő manővereket miként teljesíthetnék megfelelő repülőgépek hiányában.
forrás: mno.hu
korábbi kapcsolódó cikkünk: http://hiros.hu/kecskemet/hirek/lecserelnek-az-an-26-os-repulogepeket
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés