A megszaporodott vasúti balesetek kapcsán kérdeztük a MÁV-ot
2022.09.06. 16:52
Kecskemét-Katonatelep között 120 km/h, míg a Kecskemét-Hetényegyháza-Lajosmizse szakaszon 60 km/h sebességgel közlekedhetnek a vasúti járművek. Ezt a MÁV írta meg kérdésünkre. A megszaporodott vasúti balesetek miatt küldtünk kérdéseket a társaságnak.
A MÁV hálózatán 5460 vasúti átjáró van, ezek közül 1233 fénysorompóval biztosított. 1062 átjáróban működik félsorompóval kiegészített fénysorompó, és 221 helyszínen teljes sorompó. Évente átlagosan 800-900 félsorompó rúdját törik le az autósok, idén augusztusig 634 ilyen eset történt – írta a MÁV megkeresésünkre.
Mint azt a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága ismerteti, 2022-ben a balesetek 70 százaléka fény- és félsorompóval vagy félsorompóval biztosított átjáróban történt, és ugyanez a tendencia a tavalyi év statisztikájában is.
A vasúti járművek érkezését a vonat által lezárt érzékelő áramkör fogja kellő időben a vonat átjáróhoz érkezése előtt - elővillogás idővel növelve - lezárni. Ez a pályasebességtől függően általában 14 másodperc, az érzékelő lezárását követően. Ez idő alatt az átjárónak ki kell ürülni, majd megkezdődik a csapórudak lezárása. A vonat a teljes lezárást követően - sebességétől függően - 1-4 perc alatt ér az átjáróhoz.
A teljes lecsukás, amely a közúti forgalomtól történő elzárást jelenti, általában 3-6 perc tartamú. Ettől eltérően a vonat általi behatás kiegészül az állomások jelzőinek kezelésével is. Amennyiben a kijárati jelzők függésben vannak a mögöttes vasúti átjárót biztosító berendezéssel, csak akkor jelenik meg azokon a vonatok részére továbbhaladást engedélyező jelzés, amennyiben a sorompó minden tekintetben lezárt állapotban van. Ilyenkor a vonat késleltetését elkerülendő, kellő időben le kell zárni a közúton a biztosítóberendezést, a sorompót, ezért a lezárt idő megnövekedhet. A forgalmi utasítás szerint ilyenkor sem lehet az elzárás 10 percnél hosszabb időtartamú. Ahol ennél több, azt külön kiegészítő tábla jelzi a közút felé.
A vasúttársaság arra törekszik, hogy a vasúti átjárók esetében a sorompók zárvatartási ideje ne legyen indokolatlanul hosszú, ugyanakkor a teljes biztonságot is garantálja. Ehhez a MÁV a rendőrség, a közútkezelő és az illetékes önkormányzat szakmai véleményét is figyelembe veszi.
A sorompóberendezés működését, meghibásodását, üzemzavarát jelzik a berendezések, a mozdonyvezetőket is értesítik az üzemzavarokról, rendellenességekről. A vonatokkal az átjárót ilyenkor a biztonság érdekében csak lassan, max. 15 km/h-ás sebességgel közelítik meg. Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás vagy forgalmi ok esetén ún. üzemzavar állapotba kerül 6-10 perc után. Ez azt jelenti, hogy a közút felé akkortól nincs fényjelzés (a fényjelző készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha például a fénysorompó meghibásodott, és ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton. A szabályok betartásával ilyen helyzetekben nem alakulhat ki balesetveszély.
Azt fontos tudni, hogy a folyamatosan villogó fehér fény elsősorban azt jelzi, hogy a fénysorompó működik, nem azt, hogy ilyenkor semmi esetre sem jöhet vonat.
A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.
Vonatkozó KRESZ
· A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A fénysorompó a vasúti jármű közeledését és áthaladását két egymás mellett levő, felváltva villogó piros fénnyel jelzi, egyébként a készülék villogó fehér fényt ad. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti, a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
· A KRESZ előírja, hogy az útátjárón nem szabad áthaladni, ha a - egyedül vagy félsorompóval együtt alkalmazott - fénysorompó villogó piros fényjelzést ad, ha a fél-, illetőleg a teljes sorompó rúdja mozgásban vagy lezárt állapotban van, illetve ha a teljes sorompót kiegészítő berendezés hang- vagy fényjelzést ad.
· A berendezések üzemzavarát jelzi, ha a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, ha a félsorompó rúdja nyitott vagy félig nyitott állapotban van és a fénysorompón sem a piros, sem a fehér fény nem világít, illetve ha a sorompórudak eltérő állásban vagy félig nyitott helyzetben vannak.
· Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
· A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
A MÁV teljes hálózatán vasúti hibából 2008 óta nem következett be halálos áldozatot követelő baleset. A MÁV mint országos pályahálózat-üzemeltető a vasúti hatóság által jóváhagyott pályafelügyeleti és biztosítóberendezési utasítások szerint, az azokban előírt gyakorisággal és rendszerben, részben a közlekedési hatóságokkal közösen végzi az útátjárók vizsgálatát, amely kiterjed a vasúti pályára, a vasúti területen lévő útszakaszra, az útátjáró környezetére és a biztosítóberendezésre.
A vasúttársaság elkötelezett a már meglévő és a hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelő útátjárók biztonságát tovább növelő új technológiák és innovatív műszaki megoldások bevezetésére, melyek a közúton közlekedők figyelmét fokozottan felhívják, ezáltal a szintbeni keresztezések biztonsági fokát meg lehet emelni.
Sajnos a közúti közlekedők figyelmetlensége miatt mozdonyvezető kollégáink is életüket vesztették vagy megsérültek az elmúlt években. A vonat féktávolsága több száz méter, így a mozdonyvezetőnek az átjáróban szinte semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére - emeli ki válaszában a vasúttársaság.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés