Bendik Elizabet Hanna, a kecskeméti KEFO Motorsport csapatvezetője
2019.08.27. 10:04
Kellő türelme és kitartása miatt tartották alkalmasnak arra, hogy nőként átvegye a KEFO Motorsport Formula Student csapat irányítását. A munkában nem hisz a demokráciában, a fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultációk alapján állapítják meg.
– Mióta működik a csapat és hány főből áll?
– A KEFO Motorsport Formula Student csapat 2010 óta működik Kecskeméten a Neumann János Egyetemen, ami akkor még főiskola volt. A nevünk innen ered, a KEFO-t megtartottuk azután is, hogy egyetemmé váltunk. Jelenleg 29-en vagyunk a csapatban, idei célunk a teljes aero-csomag felszerelés megtervezése, szimulálása és legyártása volt, ennek megvalósítása mellett a súlycsökkentésre helyeztünk nagy hangsúlyt. Sajnos az optimalizált csonkállványokat, kerékagyakat végül nem szereltük be az autónkba. Ezenkívül magnézium-felniket vásároltunk, a pilóták pedig szimulátorokon gyakoroltak a versenyre. Ezzel az volt a célunk, hogy a dinamikus versenyszámokon minél jobban szerepeljünk, minél több pontot szerezzünk. A dokumentálásra is nagy hangsúlyt fektetünk, aminek az a lényege, hogy a következő években az újabb generációk minden adathoz hozzáférjenek és ne kövessék el évről-évre ugyanazokat a hibákat. Ezek közé tartoznak például a futómű beállítással kapcsolatos adatok, a hibákat és a jó megoldásokra, illetve az azokhoz vezető utakat és pontosan dokumentáljuk.
– Tavalyhoz képest mennyit változott az autó?
– Néhány elképzelés megmaradt az előző formula autóról, de számos újítást is bevezettünk a Yamaha R6-os motorral felvértezett járműben. Új az ülés, így a pilóták megfelelőbb tartással és pozícióban versenyezhetnek. Elektromos váltót is szerettünk volna beszerelni, de sajnos ez végül nem jött össze.
Összesen 22 országból 2300 mérnökhallgató 72 csapatba szerveződve versenyzett júliusban Zalaegerszegen a Formula Student East futamán. A belső égésű motorok versenyét a joanneum racing graz csapat nyerte. A SZEngine motorral versenyző Arrabona Racing Team az előkelő harmadik helyen végzett. A kecskeméti KEFO Motorsport a 24., míg a BME Motorsport csapata a 25. lett. A BME Formula Racing Team az elektromos autók versenyében a 18. helyen végzett, itt a TUfast e-technology vitte el az aranyérmet. Az önvezető kategóriát az AMZ driverless csapata nyerte meg.
|
– Hogy készülnek egy versenyszezonra?
– Év elején kitűzzük a jövő évi célokat és kőbe véssük az időtervet. Augusztusban és szeptemberben elkezdjük felkeresni a szponzorokat, október-novemberig tervezzük a koncepciót és minden egyes mérföldkőnél részletesebbé tesszük a szükséges feladatok listáját és határidejét. A rajzok és a modell jóváhagyása után következik a gyártás és a műhelyben a szerelési munkálatok, majd a tesztelés. Sajnos a költségvetésünk nem tette lehetővé, hogy teljesen új autót készítsünk, nagyjából ötven százalékban használtunk tavalyi, illetve ötven százalékban idei, teljesen új alkatrészeket. Ebben az évben csak egy versenyen indultunk, ez volt a Formula Student East, Zalaegerszegen. A felkészülésben nagyobb hangsúlyt fektettünk a dinamikus versenyszámokra.
– A Techtogether versenyeken milyen tapasztalatokat szereztek?
– Három éve dolgozom a csapattal, azóta mindig részt vettem a Techtogether versenyen, ezeken nagyon hasznos tapasztalatokat szereztünk a közös feladatokon. Ezek kiválóak arra, hogy a csapat tagjai összekovácsolódjanak, a kitelepült cégekkel pedig szponzori kapcsolatokat tudunk kiépíteni.
– Nőként milyen módszerekkel vezeti a csapatot?
– A demokratikus módszerek nem feltétlenül működnek. Ha mindenkit meghallgatunk, akkor nagyon nehezen alakul ki közös cél. A fontossági sorrendeket a részlegvezetőkkel folytatott konzultáció alapján állapítjuk meg, akik a csoporttagjaikkal folyamatosan kommunikálnak. Nagyon fontos továbbá, hogy reális célokat tűzzünk ki magunk elé, mindig ezt veszem számításba legelőször.
– Hogy lett csapatvezető?
– Korábban a szponzor-kapcsolatokkal foglalkoztam, illetve a futómű részleg munkájában vettem részt. Az előző csapatkapitány szerint kellő türelmem és kitartásom van ahhoz, hogy átvegyem a csapat irányítását. Nőként a kommunikáció inkább az erősségem mint a férfi csapattagoknak, ez kifelé és befelé is igaz, emellett igyekszem minden részletre odafigyelni egyszerre. Nagy hangsúlyt fektetek arra, hogy a korábban elkövetett hibákat ne kövessük el még egyszer. Gimnáziumban matematika és fizika szakon tanultam, emellett a művészeti tárgyakat is kedveltem. A mérnöki munkában a kreativitás és a reáltudományok adódnak össze, ami szimpatikus nekem.
– A mérnöktársadalmon belül milyen a nők helyzete?
– Egyre több nő dolgozik ezen a területen vezető pozícióban és műszaki pályán is. A másfajta gondolkodásmód miatt számos pluszt tudunk hozzáadni a fejlesztési folyamatokhoz, mert más szempontok alapján vizsgálunk meg egy-egy problémát, ezzel kiegészítve a férfiak elképzeléseit. Szerintem fontos, hogy a nők és a férfiak közösen dolgozzanak a projekteken, mert így komplexebb megoldások születhetnek. Az összetettség lehet vonzó a nők számára ezen a területen.
– A csapatban való részvétel milyen előnyökkel jár?
– Nálunk nagyon sok céggel munkakapcsolatba kerülnek a hallgatók, ami természetesen megkönnyíti az elhelyezkedést. Emellett olyan kihívásokkal szembesülünk és olyan problémákat kell megoldanunk, amelyekre az iskolai környezetben nincs lehetőségünk. Nemcsak elméletben, a könyvekben találkozunk bizonyos helyzetekkel, hanem azokat a hétköznapokban meg is tudjuk tapasztalni.
– Milyen területtel szeretne a jövőben foglalkozni, mondjuk tíz éves távlatban?
– A projektmérnöki feladatok jelentenek számomra érdekes kihívást. Személy szerint nem a tervezés érdekel a munkafolyamatban, hanem az, hogy az egyik fázisból miként jutunk el a következőbe. Mindehhez milyen feltételek és körülmények kellenek.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés