„Shakespeare végig itt volt velünk a próbákon”
Hamlet, avagy királyfidráma a Cirókában
2019.04.30. 13:43
Rendhagyó Hamlet előadással készül a Ciróka Bábszínház. Legújabb ifjúsági-felnőtt előadásukban Hamlet királyfi szemén át láthatjuk a felnőtté válás problémáit. Előadásuk William Shakespeare Hamlet című drámájának rendhagyó, újragondolt adaptációja, amely Hamlet bizalmatlanná vált szemszögén keresztül meséli el a történetet. A próbákról és a témaválasztásról Ivanics Tamással, a darab rendezőjével, valamint Tóth Mátyás és Dénes Emőke színészekkel beszélgettünk.
3 kép
– Mi az előadásotok iránya? Milyen lesz ez a Hamlet?
Tóth Mátyás: – Szerintem, ami nagyon segít abban, hogy ez a Hamlet előadás mi is akar lenni, az az alcíme, hogy királyfi dráma. Ez egy felnövéstörténet, és a központi figurája Hamlet. Ő egy fiatal, aki nehéz helyzetbe kerül, nagy tragédiák és traumák veszik körül. Ezekben kell felnőnie és döntéseket hoznia.
– Milyen korban játszódik? Modern feldolgozásról van szó?
Dénes Emőke: – Nem a koron van a hangsúly, hogy mikor játszódik, hanem az, hogy kiben. Mi Hamlettel megyünk végig az előadásban. Az ő szemszögén keresztül követjük az eseményeket. Ezek az eredeti Hamletben is megtalálhatóak, csak mindenre rákerül a mi Hamletünk plusz gondolata. Azokra, akik jelen vannak, a helyzetekre, személyekre.
T.M.: – A klasszikus shakespear-i sztori az megvan, de Hamlet szűrőjén keresztül látjuk az egész előadást.
– Melyik fordítást vettétek alapul?
T.M.: – Nádasdy Ádám kortárs fordítását használjuk többnyire, de egy kevés Arany János és némi saját szöveg került be. Ez rengeteget számít, mert sokkal befogadhatóbb, maibb nyelvezet, mint a korábbi fordítások. Emiatt nagyon élő, és ez egy olyan problémakör, ami régen és most is ugyanúgy jelen van az emberben.
– Mennyire merész ez a darabválasztás?
Ivanics Tamás: – Merész vállalkozás. De nekem először a témafelvetés volt meg évekre visszamenőleg a fejemben. A tizenévesektől egyszer csak elkezdi azt várni a külvilág, a társadalom, hogy most már ne legyenek gyerekek, legyenek felnőttek. Vállaljanak felelősséget és változtassanak az életvitelükön. De ezek általános dolgok, ezekbe nagyon nehéz kapaszkodni. Sajnos azt sem lehet kijelenteni, hogy aki felnőtt korú, az alkalmas arra, hogy vezesse a fiatalabbakat. A felnőttséget nem attól datáljuk, hogy valaki 18 éves lesz, hanem ha eljut egy olyan érettségi szintre. De ez mindenképpen nagyon nehéz időszak. Kevés olyan művet találtam, amire azt mondtam, hogy tetszene, ha erre fókuszálva feldolgoznánk. Nem tudom, hogyan, de mint derült égből a villámcsapás ugrott be, hogy úristen, Hamlet is ezzel küzd.
Az azonban könnyű bukás faktor, ha valaki egy az egyben úgy szeretné megcsinálni a Hamletet, ahogy Shakespeare megírta. Mivel mindig akkor jár jól egy produkció, ha a színház megtalálja azt, hogy az ő Hamletje miről szól.
– Mennyi ideig tartott a megfelelő előkészítés?
I.T.: – Több, mint egy évre nyúlik vissza a munka. Először elkezdtünk Nagy Orsolya dramaturggal erősen kigyomlálni minden olyan részt, ami más témáról szól. De utána és a próbák alatt is húztunk ki részeket, amik nem a mi fókuszunkat segítik.
– Tehát Hamlet érzéseiben összpontosul a történet?
I.T.: – Ha ez egy felnövéstörténet, akkor nagyon fontos, hogy azt nézzük meg, egy fiatalember hogyan éli meg ezt az egészet. Azután, hogy meghal az apja és az anyja azonnal hozzá megy a nagybátyjához, csalódik a világban. Rájön, hogy ez a világ mégsem olyan, amilyennek elképzelte, és eddig valószínűleg mindenki hazudott neki. Azt feltételezi, hogy az anyja és nagybátyja viszonya még az apja életében elkezdődött, tehát ez nem volt ideális család. Egy fiatal pedig a családon keresztül ítéli meg az egész társadalmat, ettől pedig az egész világképe felborul. Ezért gondolja, hogy senkiben nem lehet megbízni, mindenki elfedi a gondolatait, érzéseit, és maszkokat hordanak az emberek.
– Ebből jött a formai megoldás?
I.T.: – Igen. Hamleten kívül mindenki maszkos lény, és ezen belül jön be a szülői nyomás. Megjelenik az apja szelleme, aki azt mondja, hogy a nagybácsi vette el az életét. Rákényszeríti Hamletet arra, hogy álljon vérbosszút. Nálunk kiemelten fontos, hogy Hamlet zsigerből elutasítja ezt. Aztán mégsem mer ellent mondani a parancsoló tekintélynek. Elkezd ebben őrlődni, hogy megfeleljen apjának vagy ne? De nem talál kapaszkodót, mert nincs egy felnőtt sem, aki tudna neki ebben segíteni.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
– A maszkok könnyítik vagy nehezítik a játékot?
T.M.: – Különleges helyzet, hogy ránézek a partneremre és maszkot visel. Viszont egy olyan állapotot ad alapvetően, hogy nem látom, mit reagál. Ezért végig van bennem egy bizonytalanság. Eljátszik valamit, de nem tudom, mi van mögötte. Ez a zavar segíti Hamlet megformálását. Az előadásban minden egyes jelenet vagy mozdulat, ha pontos és érthető, akkor ugyanazt, sőt még többet tud jelenteni, mint az élőszínészi játék. Ez a többletjelentés izgalmas rétegeket mutat meg Hamlet történetéből.
– Hárman játszátok a darabot. Hamleten kívül mindenkire több szerep jut?
D.E.: – Lendváczky Zoli játszik nagyon sok karaktert, de én is. Ophéliát, Gertrúdot és Guildensternt is. De nagyon tiszta képek jönnek létre. Nem feltétlen az a része a legizgalmasabb, hogy több karaktert játszunk, mert ez gyakran előfordul. Hanem az, hogy ezek a maszkos figurák nagyon karakterisztikusak. Nem árnyaltak, de ez is azt erősíti, hogy Hamlet szűrőjén keresztül látjuk őket. Ahogy ő éppen akkor arról a szereplőről gondolkodik. Nem kell, hogy közben nagy átalakuláson menjünk át színészként. Minden karakternek megvan a pontos mozgása. De nem karaktereken belül vannak nagy változások, hanem a karaktereket cseréljük élesen.
I.T.: – Ezért van a testükön egy mágneses pántrándszer. Fejre, hátra, mellkasra tudják tapasztani a maszkokat. Ennek komoly koreográfiája van.
– Milyen térben játszódnak az események?
I.T.: – Hamletnek az elején kialakul a fejében, hogy itt mindenki csak szerepet játszik. Tehát színház az egész világ. Egy nagyon stilizált színházbelső a tér. Van függönyrendszerre emlékeztető elem, de a legfontosabb, hogy egy mobilis, folyamatosan változó tér, nemcsak az események miatt, hanem az ő belső állapotváltozásai miatt is.
Nincsenek kapaszkodók, nem tud megállapodni, semmi nem segíti őt a világon a döntésben. Állandó a bizonytalanság, egy őrült lázálom az egész.
– Hogyan dönt a Ti Hamletetek?
I.T.: – Azt a többség tudja, hogy a végén mit tesz, hiszen elég ismert műről beszélünk. De az ehhez vezető út feldolgozásonként eltérhet. Nálunk a folyamatos döntésképtelenség, az eltorzult világkép, a felnőttek nemtörődömsége egyértelműen őrületbe taszítja.
– Hogyan tudtad magadból előhozni ezt a Hamletet?
T.M.: – Shakespeare nagyon sokat segít. Én nagyon féltem tőle, mert már dolgoztam más művével, és mindig az volt az élményem, hogy túl bonyolult, túl összetett, túl sok irányba lehet elvinni. De most Tomi nagyon határozott koncepciót hozott, és nagyon jók a szövegek, amiket értelmezve kell elmondanom. Értelmezni kell és érezni. Ha ez megvan, akkor meg tud születni az a belső bizonytalanság és az a nagy karakterív, amit létre kell hoznom.
– Melyik korosztálynak ajánljátok a darabot?
I.T.: – Ez egy tipikusan ifjúsági-felnőtt előadás. Az volt a cél, hogy a korábbi ifjúsági darabokhoz képest lépjünk szintet. Megpróbáljuk becsábítani a Cirókába a felnőtteket is. Mivel a felnőtté válás megfoghatatlan, mindenkinek más, ezért kamaszkortól kezdve bárkinek érdekes lehet. Mindenkinek vet majd fel olyan kérdéseket, amiken el tud gondolkodni.
A Hamlet című előadás bemutatóját május 4-én, szombaton este 7 órától láthatja a közönség a Ciróka Bábszínház nagytermében.
Játsszák: Tóth Mátyás, Dénes Emőke, Lendváczky Zoltán
Tervező: Kara Dávid
Zene: Csizmás András
Dramaturg: Nagy Orsolya
Mozgás: Kámán Orsolya
A rendező munkatársa: Szabó Nóra
Rendező: Ivanics Tamás
Fénytechnikai partner: Healium Decoration
Műhelymunkák: Emőd Kriszta, Vincze Kata, Gubacsi Éva, Sári Miklós
Külön köszönet Bujdosó Zsoltnak és Barcsik Lászlónak.
Helyszín: Ciróka Bábszínház, 6000 Kecskemét, Budai utca 15.
Jegyigénylés: ciroka@ciroka.hu
30/831-0625
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés