Olyan egyetemet szeretnénk, ahol az emberek boldogok
2016.11.24. 18:40
Az általános egyetemi oktatási rendszerektől kicsit eltérően és tán szokatlan módon a Pallasz Athéné Egyetem gazdálkodás menedzsment szakának oktató vezetése, fórumra invitálta a hallgatók szüleit. Berács József professzorral, az új szak felelősével, illetve a szak két felelős mentor-tanárával, Felföldi-Szűcs Nórával és Pálinkó Évával beszélgettünk az ott elhangzottakról.
4 kép
- Mi volt az alapgondolata ennek a merőben más oktatási rendszernek?
Berács József professzor: - Az alapgondolat az, hogy olyan intézményt szeretnénk ahol az emberek boldogok. Nem frusztráltak. Ez vonatkozik a tanárokra és a diákokra is. Ezt a fajta közösséget létrehozni, melynek sok ága-boga van, csak úgy lehet, ha minden kérdéssel foglalkozunk. Ugyanúgy foglalkozunk a hallgató egyéni jólétével, jóérzésével, mint az egyes tudományterületek fejekbe való beplántálásával. Csíkszentmihályi Mihály Flow című könyve is a boldogság érzését, kialakulását boncolgatja, melyből én egyet emelnék ki, ami nagyon fontos: hogy mögötte mindig van valami kemény munka. Ez okozza az igazi boldogságot.
Azt gondolom, hogy a fiatalság esetében is ki kell alakulnia egy olyan kultúrának, amely segít intenzíven figyelni, és közben tudja figyelni a céljait is. Ekkor tudja elérni azt az állapotot, hogy jól érzi magát, boldog lesz, értelmes lesz az élete. Ez az alapfilozófia.
A szülői fórumon erről az alapfilozófiáról, illetve az erre ráépített gazdasági képzés fejlesztéséről, a mentor-tanári programokról tartottunk tájékoztatót.
- Önmagában a szülői fórum keveset mond, de ha mellé tesszük azt, hogy ez az egyetemen az egyetemi hallgatók szülei és az oktatók közötti kapcsolatépítésről szólt, akkor felkapja a fejét az ember.
Felföldi-Szűcs Nóra mentor-tanár: – Igen, a napokban a gazdálkodás menedzsment szakon sor került az első szülői fórumra. A kiküldött meghívók visszajelzéseiből kiderült, hogy a fórumra való invitáláson sok szülő meglepődött, hisz az egyetemekre ez nem jellemző. Mi ettől függetlenül indokoltnak tartottuk, a következő érvek miatt. Egyrészt a program elejétől kezdve törekedtünk arra, hogy szoros és védelmező kapcsolatháló ölelje körül a hallgatóinkat. Ez tudja biztosítani, hogy ne bújjanak ki a képzésből, sőt a lehető legsikeresebben tudják elvégezni. Ennek a védőhálónak része a hallgatók közötti jó viszony, a hallgatók és az oktatók közötti bizalmi viszony, illetve része az oktatók és a szülők közötti kommunikáció. Szerettük volna, hogy a hallgatók és a szülők is lássák, mindez alapvetően a hallgatók érdekét szolgálja. Vagyis azért működik együtt az oktató és a szülő, hogy informáljuk őket arról, milyen történések voltak az elmúlt hónapokban. Milyen nehézségekkel kellett szembenézni az egyetem kezdésénél a hallgatóknak, melyet sikeresen vagy kevésbé sikeresen tudtak teljesíteni, illetve a vizsgaidőszakban milyen kihívások várhatóak. Mi az, amire a szülő lelkileg fel tud készülni, így ebben az időszakban gyermeke mellett tud állni, és támogatni tudja majd őt. Ez volt az egyik motiváció, a védőháló megerősítése.
Az egyetemre többnyire költségtérítéses formában járnak a hallgatók, mely sok esetben a PADMA-ösztöndíjon kívül szülői támogatással, finanszírozással oldható meg. A másik motiváció tehát az volt, hogy ezek a szülők joggal kíváncsiak arra, hogyan indult el a képzés, illetve milyen terveink vannak a programmal és a hallgatókkal kapcsolatban.
A jövőbe tekintve pedig azért tartjuk kiemelten fontosnak, mert szeretnénk, hogy a hallgatóinkból nagyjából minden ötödik a képzés során egy félévet külföldön tölthessen. Az Erasmus program keretében tanulmányi ösztöndíjjal, illetve szakmai gyakorlatot külföldön végezhessen. Erre akár a családnak, akár a hallgatónak anyagilag is időben fel kell készülnie.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
- A fórumon szó volt kompetenciamérésről is. Mennyiben más ez a gazdálkodás menedzsment szakon?
Pálinkó Éva mentor-tanár: - A kompetenciamérés előírás minden felsőoktatási intézményben. Ebben a formában ez kötelező. Nálunk külön érdekesség vagy öröm, hogy ez a felmérés szak-specifikusan jelenik meg. Ezt a szak-specifikus kompetenciamérést az általános elemeken túl dr. Karcsics Éva leendő tanszékvezetőnk dolgozta ki.
Ebből a felmérésből, ami már megtörtént, látható, hogy a hallgatóink többsége képes lesz elvégezni ezt a szakot. Nem azért dolgoztuk ki ezt a személyességre épülő oktatási módszert, mert hiányosak lennének a hallgatói kompetenciák, hanem azért, mert az oktatásra vonatkozó kutatások szerint a minőségi oktatás kialakításában és a jó teljesítmények elérésében legfontosabb a felek közötti intenzív kommunikáció. Mi ebben hiszünk.
- A duális képzésről is volt szó. Mennyiben jelent ez pluszt a szakon tanulók számára?
Felföldi-Szűcs Nóra mentor-tanár – A duális képzés a benne résztvevő hallgatóknál egyértelmű előny, erről sok fórumon beszéltünk már. Tehát amit a hallgató az előadásokon megtanult, vizsgázott belőle, azt egy konkrét intézményben, a későbbiekben végig tudja élni, megtapasztalja, hogy illeszkedik be az adott cég, intézmény gyakorlati tevékenységébe.
Azt azonban fontos megjegyezni, el is szoktuk mondani az egyetemre jelentkezőknek, hogy ez nemcsak a duális hallgatónak előny, hanem azon hallgatóknak is, akik konkrétan nem vesznek részt a duális képzésben. Ugyanis az aktív órai munka keretében a hallgató és az előadó között kialakult párbeszéd kapcsán a nem duális hallgató is hozzájut azokhoz az információkhoz, válaszokhoz, melyet a duális hallgatók mondanak. Ez mindenki számára óriási előny. A hallgatók ezen a konkrét évfolyamon, mintegy hat duális partnertől származó gyakorlatot, információt kaphatnak meg.
A másik nagyon fontos elem, hogy innentől kezdve maga a tanár sem oktathat úgy, mintha a hallgató még soha nem látott volna vállalatot.
Az előzőekből egyértelműen kiderült, hogy az oktatás hallgatócentrikus, mondhatni tehetséggondozás folyik a szakon. Mit takar a mentor-tanári program? Mi a feladata a mentor-tanároknak?
Pálinkó Éva mentor-tanár: – A mentor-tanári program általános gondoskodásban részesíti a hallgatókat. Ennek nagyon tudatosan elgondolt és felépített elemei vannak. Alapvetően azt jelenti, hogy szoros kapcsolatot tartunk fenn a hallgatókkal. Minden egyes hallgatónak figyeljük a félév során produkált teljesítményét. Egy-egy mentor-tanárhoz 25-28 fő tartozik. Ez még egy olyan méretű csoport, melynek tagjaira egyenként oda lehet figyelni. Így személyesen ismerjük a hallgatókat, látjuk, hogy egyes számonkérések alkalmával ki, hogyan teljesít. Ennek köszönhetően nem a hallgatónak kell azzal szembesülnie, hogy valamilyen egyetemi szabályozás szerinti kritériumnak nem felel meg a teljesítménye, vagy a legrosszabb esetben veszélyeztetve van a félévi eredménye, ezért félő, hogy meg kell ismételnie egy tantárgyat, hanem mi időben szólunk neki, hogy ez a veszély fennáll. Most érdemes odafigyelni, magasabb fokozatra kapcsolni, hogy a félév teljesíthető legyen. Szerencsére ez ritka eset, de pontosan beleillik abba a koncepcióba melyet Nóra az előzőekben említett: hogy a lemorzsolódást megakadályozva, együttműködve segítsük hallgatóinkat. Felnőtt emberekként tekintve rájuk, saját erőforrásaik hatékonyabb mozgósításában próbáljuk őket támogatni.
Ezen kívül a mentor-tanárok arra is odafigyelnek, hogy ki miben tehetséges. Ki miben nagyon jó, kit miben lehetne TDK-ra, kutató csoportokba, és Erasmus programra küldeni. Tehát azt a tehetséggondozást, amit említett, ilyen formán minden egyes hallgató esetében egyénre, testre szabottan lehet megvalósítani.
egyetemi tanár
Gazdálkodási és Menedzsment szak szakfelelőse
Oktatott tárgyak ebben a tanévben: marketing
Felföldi-Szűcs Nóra Dr.
tudományos munkatárs
a szak oktatási felelőse, „mentor tanár”
Oktatott tárgyak ebben a tanévben: mikroökonómia, pénzügytan
Pálinkó Éva Dr.
főiskolai adjunktus, „mentor tanár”
Oktatott tárgyak ebben a tanévben: vállalatgazdaságtan, szociológia, marketing
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés