Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. Április 29. Hétfő  Péter

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna
Hirdetés

Nyelvében él a kultúra

Az antropológiai kutatás a nyelv segítségével pontosan konstruálja a valóságot

Hajagos Csaba

2020.02.29. 09:40

A XX. század második felében nagy változáson ment át a kulturális antropológia, hiszen közvetlenül a második világháború után megindult egyfajta egységesedési folyamat a kultúrakutatás tárgya, az antropológiai módszertan és hasonló témákban.

https://impressmagazin.hu/november-13-a-magyar-nyelv-napja/

Az 1960-as évek elejétől kezdve tanúi lehetünk egy antropológia bomlásfolyamatnak is, hiszen egyes kultúrakutatási irányzatok szűntek meg, viszont mondhatni ezúttal a szak specifikussá  vált antropológia területén újabb szakantropológiák, irányzatok láttak napvilágot. Ezek közé az új szakantropológiák közé soroljuk a nyelv és a nyelvészet antropológia jelentőségét vizsgáló különböző elméleteket, amelyek a kultúra és a nyelv közötti kapcsolatokat vizsgálják több megközelítést alapul véve.[1]

      Több megközelítés született annak megfogalmazására, hogy valójában a kultúra hat a nyelvre, vagy pedig fordítva. A francia eredetű strukturalizmus (Ferdinand de Saussure) meghatározása szerint minden tárgyi lelet vagy megfigyelhető viselkedés nem maga a kultúra, hanem annak egy lenyomata, hiszen ezeket a gondolkodásunk struktúrái határozzák meg, amelyek Claude Lévi-Strauss szerint a nyelv vizsgálata révén tárhatóak fel.  Tehát ahhoz, hogy értsük a egy-egy népcsoport kultúráját, először a nyelvüket kell megvizsgálni. A strukturalizmus irányvonalait tovább vivő irányzat képviselői kijelentették (kognitív antropológia), hogy amiről nem lehet beszélni, arra gondolni sem lehet, ezért nem is létezik, tehát a kulturális jelenségek gondolati (kognitív-tudati) szinten születnek először, amelyek leképeződését a nyelvi struktúra teszi lehetővé.

Méltán merül fel a kérdés, hogy mi a helyzet a szavakba nem megmutatkozó, nyelven kívüli jelképekkel, a szimbólumokkal, hiszen őket is érvényes jelképeknek tekintjük.?A szimbólumok, nyelvi jelek hogyan jönnek létre, hogyan befolyásolják, alakítják az interakciót? Ezeknek a kérdéseknek a lényege elvezet az új kultúrafogalomhoz, amelyet Clifford Geertz szerint "az ember a jelentések maga szőtte hálójában függő állat" mondattal írhatunk le.  

A nyelv és a kultúra kutatásának állomásai közül ki kell emelni Edward Sapir, és tanítványa Benjamin Lee Whorff tevékenységét. Elméletük (Sapir-Whorf-hipotézis: nyelvi realizmus) jelentősége, hogy a nyelv kutatásának jelentőségét abban látják, miszerint az adott nyelvek (yanák) a maguk sajátos módján határozzák meg a valóság észlelésének és megértésének módját. A nyelv tehát lenyomatot készít az adott kultúráról, hogy azok az absztrakt jelentések, amelyeket tapasztal a kutató, hogyan épülnek fel, milyen mögöttes tartalommal rendelkeznek. (A nyelv határozza meg a kultúrát.)[2] "A nyelvészetnek az antropológia és a művelődéstörténet szempontjából való fontossága régóta közismert. [...] A nyelv egyre fontosabbá válik valamely adott kultúra tanulmányozása szempontjából. Bizonyos vonatkozásban ugyanis a nyelvi forma fontos mutatója a tartalmául szolgáló kultúrának. Ne gondoljuk ugyanis, hogy valamely kultúrát megismerhetünk az illető kultúra jelenségeinek az egyszerű megfigyelése révén úgy, hogy e kultúra nyelvi szimbolikáját nem vesszük tekintetbe. [...] A nyelv kalauzként szolgál a társadalmi valósághoz. Az emberi lények nem csupán az objektív világban élnek, s még csupán nem is csak a társadalmi tevékenységek világában- miként azt általában hisszük-hanem jelentős mértékben ki vannak szolgáltatva annak a nyelvnek is, amely az illető társadalom kifejezésének eszköze. Naiv dolog azt hinni, hogy az emberek a valósághoz a nyelv nélkül viszonyulnak, hogy az a nyelv csupán a kommunikáció és reflexió alkalmi eszköze. A való helyzet az, hogy a világképet jelentős mértékben a nyelv határozza meg."[3]

Saussure nyomán Claude Lévi-Strauss strukturális antropológiája a minden kultúrára jellemző kognitív folyamatok feltárását (a népcsoport gondolkodásainak szabályszerűségeit) tűzi ki célul, tehát egyes kultúrák kulturális különbségei mögött nyelvi, fogalmi rendszerek struktúrái vannak. Pl.:  indoeurópai nyelvekre jellemző"bináris oppozíciók" (férfi-nő, hímnem-nőnem), más nyelvekre nem jellemző. Tehát a mi nyelvünkben ez a kettősség (férfi-nő) benne van, viszont a főneveinknek nincs neme, ezzel ellentétben a szuahéli nyelvben 16 főnév nem is található. A kognitív folyamatok feltárásra épülő nyelvtan Noam Chomsky nevéhez fűződik, aki 1950-ben kidolgozta a generatív nyelvtannal kapcsolatos elméletet. Annyiban egészítette ki Lévi-Strauss megállapításait, hogy a nyelv nem fix struktúrákból áll, hanem olyan szabályokból, amelyek ismerete lehetővé teszi végtelen számú megnyilatkozás generálását, értelmezését, vagyis ahogyan kialakulnak gondolataink azzal párhuzamosan képződnek meg a közlésre kínált mondatok is.

A kognitív antropológia fejlődését Roy B. d'Andrade nagyobb szakaszokra osztja:  Az első szakasz (1950-es évek) Ward Goodenough és Anthony Wallace a kultúrát közösen birtokolt ismerethalmazként azonosították, ami szükséges ahhoz, hogy a társadalom többi tagja számára elfogadott magatartást folytatni lehessen.

A második szakasz, az 1960-as évektől kezdve megjelent a részletesebb, szinte matematikai komponenselemzéssel vizsgált kultúra fogalom, amelyek egyre jobban felerősítették a terepmunka jelentőségét az antropológiai gyűjtés folyamatában.   Az "ismerethalmaz" azért nagyon fontos, mert amire gondolni tudunk, az azért elérhető az agy számára, mert a nyelvünkben van rá megfelelő jelentés, tehát minden kulturális jelenségnek megvan az agyban a nyelvi lenyomata. Ha ez nem áll rendelkezésre, akkor nem a kultúra része, azonosíthatatlan. A 80-as 90-es években a kognitív antropológia visszavonult. (A kultúra megegyezik a nyelvvel.) Vele szemben jelent meg a szimbolikus antropológia[4], amely erőteljes hadüzenettel jelezte egyet nem értését a nyelv, mint kultúrahordozó főszerepével.

 

Kognitív antropológia                                                                     Szimbolikus antropológia

 

Victor Turner és Mary Douglas az 1970-es évektől kezdve felvetették azt a kérdést, hogy a közös jelentéssel rendelkező, kulturálisan rögzített szimbólumok (Pl.. jelzőtáblák, zenei hangok, öltözködés, hajviselet) nem alkalmasak a kultúrakutatásra? Turner szerint a szimbólumok érzékileg felfogható jelhordozók, és a jelentések összessége, amelyek kifejezik és helyettesítik a társadalmi folyamatokat. (Az emberi test a társadalom szimbólumának is tekinthető, minden a testet szimbolizálja, a test maga is jelképez minden mást.)

A nyelv tulajdonképpen az egész kultúrát meghatározza, föltárja magát a jelenségek jelentését, hiszen a kutató számára az értelmezés és az interpretáció, a jelentések képzése nem működne a nyelv nélkül.  Geertz szerint "az ember a jelentések maga szőtte hálójában függő állat",[5]  ahol a kultúra maga a háló (maga a nyelv), annak elemzése pedig a jelentések keresési folyamata.  A háló, mint jelentésháló, strukturálja, meghatározza gondolkodásunkat, hiszen csakis olyan dolgokra tudunk gondolni (kogníció), amelyekre léteznek szavaink, az ismeretlen érzésekre pedig igyekszünk szavakat keresni. A kutató saját kultúrájából indul ki kutatásainak kezdetén, ám minden kultúra egy másik jelentésháló, amelyeket az antropológusnak meg kell feleltetnie egymásnak. A megfeleltetés vagyis interpretáció (hermeneutika)[6]/interpretív antropológia/ nagyon nehéz feladat, hiszen egy másik kultúra elemeit teljes kontextusában lehetetlen interpretálni. A cél az, hogy az eredeti kontextust minél pontosabban próbálja az antropológus visszaadni, ám a szavak és a kultúránk által feltárható világ kisebb, mint a számunkra elérhetetlen érzések és tudások világa. A végtelen ismeretlenben feltűnő érzések vagy tudások megragadására viszont nem alkothat új szavakat.

Az interpretáció pontosságát, a valóság konstruáltságát a posztmodern kérőjelezi meg igazán.  Megkérdőjelezi az irányzat, hogy a világ objektív módon megismerhető-e?[7] Erre válaszul a kulturális antropológia a megismerés szubjektív folyamatát helyezte előtérbe, interpretációjának, értelmezésének középpontjába a visszacsatolásos kutatást helyezte.

Geertz a következőképpen fogalmazta meg a leghelyesebb interpretációt:[8] "A trükk abban rejlik, hogy ne akarjunk adatközlőinkkel egyfajta belső lelki megfelelésbe kerülni. A trükk inkább annak kiderítése, mi az ördögöt gondolhatnak magukban arról hogy mi a dolguk...[9] »... Ha meg akarjuk érteni a bennszülöttek belső életét és annak súlyát, az inkább egy közmondás, egy utalás vagy egy vicc megértésére hasonlít, semmint valami lelki közösség eléréséhez...«"[10]  Itt jelenik meg újra a hermeneutika, mint antropológiai hermeneutika[11] az 1970-es évektől kezdve. A hermeneutika szerint nincs lehetőség más kultúrák megismerésére, ugyanis saját tudásunkat nem tudjuk leválasztani nyelvünkről és kultúránkról, "nem láthatunk saját kultúránk kontextusain túlra."[12]

Vincent Crapanzano Hermész dilemmája (1986) című munkájában az etnográfiai adatok némaságát hangsúlyozó szerző kritikával illeti Geertz objektivitását[13], hiszen a kakasviadalról elkészült szöveg nem kapott visszacsatolást (feedbeck-saját hatása a csoportra) a balinéz falu lakóitól. A 1990-es évek a kulturális antropológiában is általánossá vált a saját álláspont tisztázása a tanulmány leges legelején, nem mellesleg az antropológiai terepmunka során elfoglalt szerep pontos bemutatása illetve a kutató tanulási folyamatainak tisztázása, így mondható el, hogy az antropológiai kutatás a nyelv segítségével pontosan konstruálja a valóságot.

Hirdetés

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

 

[1] Letenyei László: Kulturális antropológia. Elmélettörténet.  Typotex Kiadó, 2012. 164-165. p.

[2] A kultúra bonyolult szimbólumrendszer, amelynek legtisztább formája az emberi nyelv

[3] i.m. Letenyei, 114-115. p.

[4] Fejős Zoltán: A szimbolizáció problémája Lévi-Straussnál. In: A Magyar Kulturális Antropológia Története, szerk.: Kézdi Nagy Géza, Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2008. 223-235. p.

[5] Geertz Bali szigeteki terepmunkájának beszámolója a kakasviadalok után, a kakas, mint jelző kit milyen jelentéssel lát el.

[6] Hans-Georg Gadamer 1960-ban megjelent Igazság és módszer című könyvében, a heideggeri megértésfogalomhoz a megértés az emberi élet megvalósulásának formájához - kapcsolódott. Szerinte a hermeneutikának nem a megértés módszerének kidolgozása a feladata, hanem azokat a feltételeket kell feltárnia, amelyek közt a megértés történik. A megértésnek a hagyományba való beágyazottsága került előtérbe. Ez nem egyszerűen a megértést irányító előfeltevés meghatározottságát jelenti, az ember a megértéssel nem önmagában áll, hanem belép a tradícióba, amelybe már amúgy is bele van vonva, ebben a cselekvésben ő maga is részesévé, alakítójává lesz a közvetítésnek a jelen és múlt között. A történeti távolság itt nem áthidalandó szakadékként áll, hanem folyam, a megértő személye a hagyománytörténet elengedhetetlen része.

[7] Az antropológián belül megfogalmazott módszertani viták: E/3. személyű leírás vagy E/1. személyű leírás, emikus vagy etikus elemzések.

[8] GEERTZ, Clifford Az értelmezés hatalma. Osiris, Budapest, 2001.

[9] i.m. Letenyei, 185. p.                                                                                                                 

[10] i.m. Letenyei, 184-185. p.

[11] Ezt a hermeneutikai kritikát erősítette a társadalmi nemekkel foglalkozó feminista antropológia. (bináris-férfi nő ellentét, korábban a férfi felsőbbrendűség, mint a kultúra megtestesítői, a nők szimbolikusan a természettel maradnak kapcsolatban).  A XVIII. századra a nők helyzetének antropológiai kutatásává alakult át.

[12] u.ő. 186. p.

[13] Kapitány Ágnes-Kapitány Gábor: Résztvevő megfigyelkés a saját társadalomban-korszakok szimbolikája. In: A Magyar Kulturális Antropológia Története, szerk.: Kézdi Nagy Géza, Nyitott Könyvműhely, Budapest, 2008. 372-373. p.

 

Hirdetés

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

Hirdetés

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

  • - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

  • - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

  • - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról:

Microsoft Cookies guide
All About Cookies
Facebook cookies