Konzolokkal a csúcsra!
Interjú Csépe Leventével
2017.01.12. 11:32
Van kedvenc számítógépes játékod? Gondoltad volna, hogy bizonyos játékokból akár meg is élhetnél? Erről és még sok másról beszélgettünk Csépe Leventével, a kecskeméti PIXEL Egyesület elnökével.
Galéria
A mind sűrűsödő regionális és országos versenyek hatására egyre kevesebb embernek cseng ismeretlenül az elektronikus sport kifejezés. Sőt, 2020-ra akár olimpiai sportág is lehet a billentyű-nyomkodás! De valóban meg lehet belőle élni?
Bizonyos szint fölött már igen. Szerintem ezzel nincs is baj. El kell fogadni azt, hogy azok az emberek, akik már ilyen szinten vannak, rengeteget gyakorolnak és elképesztő dolgokat visznek véghez. Nyilván nagy fokú toleranciát, nyitottságot igényel annak a befogadása, hogy valaki egy számítógépen komolyan csinál valamit, jó esetben akár pénzért. El kell fogadni azt a tényt, hogy, főleg a fiatalok, egyre több időt töltenek el a számítógép előtt. Legtöbbünknél már mindenhol ott az okos telefon. Ez egy elkerülhetetlen jelenség: játszunk, fejlesztünk, és egyre jobbak leszünk.
Mit gondolsz arról, hogy sokan még mindig ódzkodnak a videojátékoktól, kiváltképpen a verekedős daraboktól, sőt, az idősebb generáció tagjai jellemzően károsnak is tartják az efféle hobbit?
Nem tartom helyesnek ezt a megközelítést. Mint mindennél, természetesen a játékoknál is átbillenhet az ember a ló túloldalára, de azért nem ez a jellemző. Addig nincs baj, amíg az ember fölismeri a virtuális valóság és az igazi élet közötti határvonalat.
Érdekes jelenség például, amikor egy reális dologról, létező sportról készül játék. A FIFA esetében követhető le a legjobban ez a jelenség. Én például a valódi focit nem igazán szeretem, nem látom benne az igazi logikát. Értem, mi benne a szép, viszont sokkal izgalmasabbnak tartom, ha igazi focisták játszanak a számítógépes verziójával. Akkor látom, milyen jól használják az ismereteket, illetve, hogy mennyire értik és élvezik a játékot. Gyönyörűen érvényesítik azokat a taktikákat, amik a valós sporthoz is elengedhetetlenek. Engem ez jobban leköt.
És az erőszakos játékok?
A videojátékok olyan szempontból nagyon jók, hogy sok olyan, nem valós dolgot is kipróbálhatsz, amit a valóságban nem tehetsz meg, mert irreális vagy illegális. Így viszont átélheted, mi lenne, ha…
Egyébként a legnépszerűbb játékok tagadhatatlanul az agresszió megnyilvánulásait dolgozzák föl. A lövöldözős játékok és az akciójátékok mind erről szólnak, csak a köntös változik. Tisztában vagyok vele, hogy sok ember, azon túl, hogy nem tekinti sportnak, gyerekesnek és fölöslegesnek gondolja a virtuális csihi-puhit, holott gyerekek nem is játszhatnának ilyesmivel.
Szerintem, amíg a játék játék marad, csupán egy szimuláció, addig nincs baj. Ha a játékos ezeket a dolgokat a valóságba nem tükrözi át, magyarul nem tesz semmi törvénytelen dolgot és másokat sem buzdít erre, addig ez belefér — épp úgy, mint ahogyan a 16-os vagy a 18-as filmeket sem ítéli el senki. Sőt, a játék során a versenyszituációkból még pozitívumokat is nyerhetünk, hiszen edzi a jellemet is, egyéb képességeink mellett.
Mióta létezik az egyesület?
A 10 éves KAMI (Kecskeméti Anime Meet) létrejöttével kezdődött minden: olyan kulturális közösség kiépülése indult el, amiben a japán kiadványokért, rajzfilmekért és videojátékokért rajongók ismerhették meg egymást. Ennek hozományaként olyan játékos mag is kialakult, amelynek tagjai a közös játék mellett már versenyeztek is egymással különböző játék műfajokban. Röviddel ezután egy olyan versenysorozatot is létrehoztunk, aminek a keretein belül különleges és népszerű játékoknak szervezünk évente országos bajnokságokat. 2010. február 6-án rendeztük meg az I. OKTV-t (Országos Kecskeméti TEKKEN Verseny), és néhány rendezvénnyel később megalapult a Kecskemét Games nevű rendezvényszervező csoport is. Ebből a közösségből nőtte ki magát a „PIXEL — Az Elektronikus Kultúráért Egyesület”. A szervezet vállalt célja, hogy eseményeivel és gazdag programkínálatával föllendítse a játékos életet és közelebb hozza egymáshoz a videojátékok szerelmeseit a Hírös városban.
December elején az egyik játékostársaddal egy hetet Dél-Koreában töltöttél. Miért mentetek Szöulba?
Azzal a céllal utaztunk ki, hogy végig „TEKKEN-ezni” fogunk, nem pedig turistáskodni. (A TEKKEN egy 1994-ben kiadott, játéktermi gépekre tervezett verekedős játék, amit később PlayStation konzolokra is kiadtak. A játék hatalmas sikernek bizonyult, későbbi részei a műfaj egyik legnagyobbjává tették. – A Szerk.) Ennek ellenére mégis sokat tanultunk a kinti kultúráról és a nyelvről, és mi is tanítottunk nekik ezt-azt a magyarról, legalábbis ami a gasztronómiát illeti. Vittünk például kalocsai fűszerpaprikát, és más finomságokat is.
Milyen tapasztalatokkal gazdagodtál a koreai út alatt?
Beszélek japánul, és arra számítottam, hogy a koreai is hasonló lehet élőben, de valójában nagyon eltérő, nyelvészetileg szinte összehasonlíthatatlan. Ami viszont kellemes meglepetés volt, hogy néhányan beszélnek kínaiul, és a városban kínai feliratokkal is gyakran találkoztunk.
Úgy vettem észre, hogy a koreaiak egyfajta ellentmondásosságban élnek, szinte átmenet nélkül: az egyik oldalon az átlagon felüli szépség, a másikon pedig az intenzív sötétség jelenik meg. Ennek a kettőnek az egyvelegéből áll össze a mindennapi kultúrájuk.
Egyébként megérkezve már a repülőtéren sok látványosság fogadott minket. A medencében robothalak fickándoztak, néhány robot pedig a világszerte ismert Gangnam Style c. dalra táncolt. A Gangnam egyébként Szöul luxusnegyede — a legnagyobb trendek ott jelennek meg először, és a legőrültebb dolgok is ott történnek. A zenei klip ennek tükrében sokkal könnyebben értelmezhető.
Milyennek láttad magát a várost?
Az ottani gettóban szálltunk meg. Ennek ellenére abszolút biztonságosnak bizonyult a környék! Ezen a területen nagyon kevés a bűntény. Figyeltük a híreket a helyi televízióban, és az egyik legnagyobb történés az ottlétünk alatt az volt, hogy egy férfi egy virágboltból elvitt két cserepes növényt. Elkapták. Ez volt a legsúlyosabb bűntény.
Te magad is versenyzel?
TEKKEN-ben nem, egy másik, tősgyökeres japán verekedős játékot játszom. Szerintem versenyzési szempontból a verekedős játék a legjobb választás. Itt a legmérvadóbb az önmegvalósítás, ebben csak magadra számíthatsz.
Mik a terveid a jövőre nézve?
Nem állunk meg Szöulnál, a következő célpont a Las Vegas-i világverseny. A koreai tapasztalat arra volt nagyon jó, hogy a korábban videókról már ismert dolgokat átélhessük. Becsomagoltuk magunkba ezeket az ismereteket, hogy aztán itthon kibontva valami olyasmit csinálhassunk, ami nem csupán két embert, de az egész társaságot fejleszti.
Egyébként a távlati terveim közt az is szerepel, hogy azoknak a magyar játékosoknak, akik már az elektronikus sportolásból próbálnak megélni, kidolgozzunk egy olyan új rendszert, ami alapján a szakmai fejlődésük garantált. Úgy gondolom, hogy a magyarok egyelőre (egy-két ember kivételével) sajnos nem elég erősek az igazi nemzetközi színvonalú játékhoz. Az a célom, hogy kineveljek egy igazán erős csapatot, aminek a tagjai jól érvényesülhetnek legalább európai szinten is.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés