A programozó kiváló programja
„Az álmom, hogy a robotika bekerül a közoktatásba”
2016.03.29. 08:00
Fehér asztalon fura kis robot masírozik egy fekete vonalat követve. Csillogó szemű gyerekek figyelik minden mozdulatát, mögöttük ott mosolyog szakálla mögül tanáruk, Kiss Róbert. Ez a kép fogad minket a Bányai Júlia Gimnázium robotika szakkörén. Az alagsori kis teremben lassan nyolc éve folyik komoly munka. Rangos versenyeken elért sikerek jelzik a foglalkozások színvonalát. Kiss Róberttel a szakkör szünetében beszélgettünk. Célunk az volt, hogy a Bányai robotikai sikerei mögé lássunk, megismerjük a tanár úr indíttatásait, motivációit.
- Mindig kerestem a lehetőséget, hogy az informatikát kicsit közelebb hozzam a diákokhoz – kezdi a beszélgetést Kiss Róbert. - Tanárként azzal maximálisan egyet értek, hogy a legtöbb fiatalnak a felhasználói szintű programokra van szüksége később a munkája során, ennek tanítása nem hordoz magában sok lehetőséget. Az informatika másik területe, a programozás ellenben komoly szellemi kihívást jelent egy pedagógusnak. Ez speciálisan azoknak a „kiválasztottaknak” szól, akik valamilyen műszaki, informatikai irányba tanulnának tovább. Nálunk a programozás oktatás sajnos már nem része az alap tanterveknek, a távol-keleti országokban viszont nagy hagyománya van, Nyugaton pedig most kezdik bevenni a tanmenetbe, felismerve azt, milyen jól fejleszti a problémamegoldást, a kombinatív készséget, az úgynevezett algoritmusos gondolkodást. Az irreális elvárás, hogy a gyerekek úgy tanulják meg a programozást, hogy nyomogatják a számítógép billentyűit, és közben betűk jelennek meg a monitoron. Ha azonban egy valós problémát kell lefordítani a számítógép nyelvére, az már izgalmas kaland lehet a diákok számára is. Így találtam rá a robotikára. A Bányaiban 2008 óta „játszunk” a robotokkal, de már a GAMF-on is voltak ilyen próbálkozásaink az főiskolásokkal.
- Hogy működik ez a gyakorlatban?
- A karakteres programozásnál, ha lehagyunk egy betűt, az egész program nem működik. A robotikában viszont az általunk használt programkörnyezetben nagyon egyszerű eszközökkel tudják a gyerekek az algoritmusokat összerakni, ráadásul a robotok rögtön végre is hajtják az utasításokat, így sikerélményük is lesz a diákoknak. Például ha megírnak az egérrel vagy tableten az ujjukkal egy programot arra, hogy a robot a gyakorló pályán elmegy a vonalig, és elfordul balra, akkor azt tényleg láthatja is, hogy a robot végrehajtja. Ha mégsem, ki kell deríteni, hol rontották el a programot. Épp ez a problémamegoldó gondolkodás lényege. Közben építenek is, tehát manuálisan fejlődnek a motorikus képességeik is, ugyanakkor nem csak az informatikai tudásukat, hanem a természettudományi tárgyakban tanultakat is fel tudják használni feladataik megoldása során. Úgy vélem, ez lenne a jövő útja, hisz olyan kompetenciákat fejleszt, amelyek a régi programozási tanításnál elképzelhetetlenek lettek volna.
- Milyen módszertani háttér áll e mögött a „játszadozás” mögött?
- Ennek a módszertana, az eszközháttere első osztálytól kezdve kidolgozott. Magyarországon a kezdeti próbálkozások után én állítottam össze azokat a tankönyveket, amelyeket a robotikával foglalkozó intézményekben használnak. A Lego néhány hónappal ezelőtt jött ki azzal az eszközével, amit általános iskola első-második-harmadik osztályára szánt, és komplex természettudományi projekteket is összeállított hozzá. De már a legkisebb korosztálynak is van minderre lehetősége. Egy debreceni óvodában is megismerkedhetnek a gyerekek a robotikával, egy National Istruments-ben dolgozó mérnök jár le hozzájuk játszani, ők pedig nagyon élvezik.
- Van esély arra, hogy hazánkban is bekerüljön a közoktatásba a robotika?
- Ez a legnagyobb álmom, amiben osztozik velem több kollégám is. Szerencsére egy-két komolyabb cég is mellénk állt ebben a munkában, minisztériumi tárgyalások is folynak erről. A távlati cél, hogy minden diák megismerkedhessen játékos formában azokkal az algoritmusokkal, amelyek ott vannak a háztartásban, mindennapi életünkben. Hogy ne legyen varázslat számukra az, ha megnyomnak egy gombot a távirányítón, és az csatornát vált a TV-n. A robotokkal való oktatás segíthetne elérni, hogy lássák a háztartási gépeket, a telekommunikációs eszközöket is egyszerű algoritmusok működtetik. Csak meg kell találni a helyét az oktatásban, oda kell tenni mögé a megfelelő finanszírozást. Ez az oktatáspolitikusok dolga, a szakmai tartalmat pedig mi állítanánk össze. Innovatív pedagógusokból már összeállt erre a feladatra egy kiváló szakember gárda, akikkel azon dolgozunk, hogy egyszer természetes legyen az iskolákban a robotokkal való játszadozás.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
- Addig maradnak a versenyek. A Bányai saját versenyt is szervez, de szép sikereket ér el a hazai és a nemzetközi megmérettetéseken is.
- 2010-ben indítottuk el az Országos Robotprogramozó csapatversenyünket, amely a hazai programok közül a legjelentősebb. Komoly marketing munkával teremtettük meg a rendezvény presztízsét. Számos konferencia előadást tartottunk. Iskolákban, sőt még a ferihegyi reptéren is, bemutatókat, tréningeket szerveztünk, ennek köszönhetően egyre több iskola kapcsolódott be a versenybe. Az elmúlt hétvégén adtunk helyet a hetedik ilyen megmérettetésnek. A verseny méreteit jelzi, hogy 2014-től már Kecskemét mellett Sopronban és Hajdúböszörményben is zajlanak a regionális fordulók. Idén közel 120 diák és mintegy 25 felkészítő tanár érkezett hozzánk.
A nemzetközi versenyek 2003-2004-től zajlanak, a legutóbbi World Robot Olympiadon a világbajnoki 15. helyet sikerült elérnie a Bányai csapatának. 53 ország a tagja ennek a versenyszervezetnek, világszerte 21 ezer csapat indult el rajta, büszkék vagyunk rá, hogy sikerült elérnünk az eddigi legjobb magyar eredményt. Idén is tele van a versenynaptárunk, lényegében az egész évben van mire készülnünk.
- Mennyi időt vesz igénybe egy ilyen versenyre való felkészülés?
- Az első elképzelés megszületése után, a folyamatos teszteléssel, átalakításokkal az egész folyamat körülbelül 100 órát vesz igénybe. Ennyi munkát kell befektetni ahhoz, hogy nyugodt szívvel nekivághassunk egy nemzetközi megmérettetésnek. A váratlan dolgok persze mindig egy adott verseny helyszínén jönnek elő, hisz ez egy technikai sport. A robot érzékelőivel tájékozódik a környezetéről, a szenzorokat befolyásolja a terem megvilágítása, az hogy milyen színű vagy épp poros-e az asztal felülete. Ezeket az adatokat mind figyelembe kell venni a programok megírásakor. Ezért kell folyamatosan tesztelni, átalakítani, hogy minél kevesebb ilyen technikai hibalehetőség maradjon. Ez talán a legnagyobb meló a felkészülésben.
- Milyen technikai háttere van a Bányaiban a robotikának?
- Sok iskola, egyetem eszközparkjára van rálátásom, így biztosan tudom, hogy itthon nekünk van a legkomplexebb felszerelésünk. Mindent pályázati forrásból, apránként szereztünk be az elmúlt hét évben. Természetesen a nemzetközi versenytársakhoz képest óriási a lemaradásunk. Ők olyan szenzorokkal dolgoznak, amelyek négyszer annyiba kerülnek, mint a mieink, és szinte minden csapatnak van tartalék robotja is. Ők az olimpiádon végig tesztelték az éjszakát, mi pedig elméletben tervezgettük, mit csinálunk, ha megkapjuk a szabályok szerint karanténban lévő robotunkat. Mindemellett komoly mérnöki team is segíti a többi csapatot. Ennek tükrében még nagyobb siker a 15. hely, főként hogy elsőként vettünk részt egy ilyen versenyen. Idén már rutinosabbak leszünk, felkészültünk arra, hogyan lehetnénk még eredményesebbek.
- A közelmúltban vehette át a MOL Mester-M Díjat, amelyet tehetséggondozó munkájának elismeréséért ítélt önnek MOL Új Európa Alapítványa. Mit jelent önnek ez a díj?
- Nagyon jó érzés volt számomra, hogy sok jelölést kaptam a díjra. Szülők, jelenlegi tanítványaim és régi diákjaim is jelöltek, többen jelen is voltak a díjátadó ünnepségen. Írországból sőt USA-ból is érkezett jelölésem. Itt dolgozik szabadúszó informatikai szakemberként az egyik első diákom, akivel elkezdtünk robotikával foglalkozni. Ő már tizedikes korára messze elhagyott engem technikai tudásban, később bejutott az MIT-re, és dolgozott a Blackburrynek is. Én annak mindig örülök, ha egy-egy tehetséges diák túlszárnyal. Ilyenkor már csak az a dolgom, hogy bizonyos dolgokra ráirányítsam a figyelmét, egy-egy ötlettel segítsem. Az pedig, ha a tudással, amit itt szerzett meg, sikeres lesz a munkájában, számomra nagyobb elismerés minden díjnál.
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés