Kecskemét lehet a fapadosok repülőtere
A KÖRNYEZŐ TERÜLETEK ZAJTERHELÉSE MIATT TARLÓS ISTVÁN ÉJSZAKAI REPÜLÉSI TILALMAT JAVASOL
2019.02.23. 14:13
Néhány éven belül kitelepíthetik a ferihegyi reptérről a diszkont-légitársaságokat, valamint a légi teheráruforgalmat - közölte Tarlós István. A főpolgármester kezdeményezése meglepetést kelthet a közvéleményben, azonban szakmai körökben régóta téma a légikikötő távolabb költöztetése a sűrűn lakott fővárosi és agglomerációs lakónegyedek közeléből. Jámbor Gyula cikke a Magyar Nemzeten.
Hathatósan kíván fellépni a főváros vezetése a Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér környezetét terhelő zaj ellen. Tarlós István főpolgármester a tegnapi Budapestinfón arról tájékoztatott, hogy repülési tilalmat kívánnak bevezettetni a Liszt Ferenc repülőtéren éjfél és reggeli öt óra között, az úgynevezett mélyalvás időszakában. Mint mondta, a Fővárosi Közfejlesztések tanácsának csütörtöki ülésén – ahol Palkovics László innovációs és technológiai miniszter megbízásából jelen volt az illetékes államtitkár – foglalkoztak a kérdéssel, és a tárca is támogatta az elképzelést.
Tarlós István arról is beszámolt: kérik a zajterhelés értékelésének módosítását, hiszen jelenleg a Budapest Airport végzi a zajmérést, tehát gyakorlatilag önmagát ellenőrzi. – Hatékonyabb és szankcionálhatóbb lenne, ha a Nemzeti Közlekedési Hatóság látná el ezt a feladatot – mutatott rá a főpolgármester, aki hosszú távú megoldásként azt javasolta, hogy a teherforgalmat lebonyolító, valamint a fapados légitársaságok gépeit egy új, kisebb, Budapesttől esetleg távolabb lévő repülőtérre irányítsák, a Liszt Ferenc repülőtér pedig csak a klasszikus, nemzetközi személyforgalmat bonyolítsa le. Hozzátette: folytatják az egyeztetéseket, s a kiemelt kérdésekben a kerületek és a tárca támogatására is számítanak.
A kezdeményezés váratlanul érhetett sokakat, többek közt a Budapest Airportot, amely éppen most kezdett bele a növekvő teherforgalom kiszolgálása érdekében egy nagy méretű logisztikai központ, úgynevezett Cargo City fejlesztésébe. Ugyanakkor szakmai körökben régóta köztudott, hogy megoldást kell találni a repülőtér és környezetének békés egymás mellett élésére. A légikikötő utas- és teheráru-forgalma évről évre 10 százalék felett bővül, ugyanakkor a környező fővárosi és agglomerációs települések lakóinak száma is folyamatosan gyarapodik. A két folyamat nyilvánvalóan egymás ellen dolgozik.
De vannak-e olyan vidéki repülőterek, amelyek átvehetnék a fapados gépek fogadását? Nyugatról keletre haladva Győr-Pér, Kecskemét és Debrecen jöhet szóba. Pér az utóbbi tíz évben fejlődött keskenytörzsű utasszállító gépek fogadására alkalmas helyszínné. Az M1-es mellett helyezkedik el, a fővárostól mért távolsága 96 kilométer. Jelenleg főként az Audi-gyár igényeit szolgálja ki, naponta többször indít és fogad Ingolstadt és Győr között közlekedő személyszállító gépeket. Igen jelentős fejlesztés után lehetne csak alkalmas évente 7-8 millió utas ellátására – nagyjából ennyit szállítanak jelenleg Ferihegyen a diszkonttársaságok.
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
Kecskeméten éppen most zajlik a repülőtér katonai célúból polgári és katonai felhasználásúvá átalakítása. A tervek szerint teljes mértékben megosztanák, szétválasztanák a kétféle üzemeltetést. A repülőtér elhelyezkedése kedvező, közel fekszik az M5-ös autópályához, távolsága a fővárostól 82 kilométer. Debrecen jelenleg is működő repülőterén ma is bázist tart fenn a Wizz Air, a légikikötő forgalmát idén év végére 700 ezer fő fölé várják. A város Budapestről az M3–M35-ös autópályákon érhető el, távolsága 196 kilométer. Összehasonlításul: Budapest és a bécsi repülőtér, Schwechat 232 kilométerre van egymástól.
Az európai nagyvárosok gyakorlatát figyelembe véve nem lenne szokatlan egy vidéki fapados reptér használata. A Brüsszelbe tartó diszkontok Charleroi városában szállnak le, amely 59 kilométerre van a belga fővárostól. London mellett a Stansted Airport fogadja mind a Ryanair, mind a Wizz Air gépeit, a város távolsága a központtól 50 kilométer. Párizs a Beauvois nevű kistelepülés repterén keresztül érhető el a diszkontjáratoknak, a shuttle buszok 85 kilométert tesznek meg a Concorde térig. A Velencébe tartó utazóknak is transzferről kell gondoskodniuk, Treviso repterétől ugyanis még 45 kilométerre van Mestre, vagyis Venezia bejárata, tengerparti ikervárosa.
Az MSZP szerint Budapestnek egy új, a várostól 30-40 kilométerre elhelyezkedő repülőtérre van szüksége a ferihegyi zaj- és légszennyezettség csökkentése érdekében. Horváth Csaba, a szocialisták budapesti képviselője arról beszélt, hogy pártja támogatja egy új repülőtér építésének ötletét. Hangsúlyozta, a beruházást – a Budapesti Airport koncessziós jogai miatt – vagy állami támogatás nélkül, vagy a ferihegyi üzemeltető bevonásával lehetne megvalósítani. A politikus itt arra célozhatott, hogy a magyar kormányzat és a Budapest Airport tulajdonosa között született szerződés kizárja, hogy a magyar tulajdonos új, konkurens repülőteret létesítsen.
Mint emlékezetes, 2005 júniusában írta ki a magyar állam privatizációs szervezete a koncessziós tendert. A Budapest Airport Zrt. üzemeltetési jogainak 75 százaléka mínusz egy szavazat magánbefektetők kezébe került. A repülőtér irányítását a fontos brit repülőterek üzemeltetője és tulajdonosa, a BAA vette át. Mindössze másfél évvel később, 2007 júniusában tulajdonosváltás történt, miután a brit BAA eladta tulajdonrészét a német Hochtief AirPort vállalatnak és három pénzügyi befektetőnek. 2011 júniusában a kisebbségi tulajdonos magyar állam a tulajdonrészét eladta a többségi tulajdonos befektetőcsoportnak, így a repülőtér üzemeltetési joga teljes mértékben magánkézbe került. 2013 szeptemberében a Hochtief-csoport értékesítette repülőtéri érdekeltségeit, amit a kanadai Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments) vásárolt meg.
Régi bűnnek hosszú az árnyéka
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés