Kecskemét TV Kecskemét TV Kecskeméti lapok Kecskeméti lapok Gong rádió Gong rádió Keol Keol MONTÁZS magazin MONTÁZS magazin
Regisztráció Regisztráció Regisztráció Kecskemét város Kecskemét város

Naptár 2024. Május 11. Szombat  Ferenc

EUR: --- Ft Árfolyam csökkenés

GBP: --- Ft Árfolyam növekedés

Hiros.hu Facebook YouTube csatorna

2019.11.02. 19:15

Ahogy azt még július végén megírtuk, körbeutazza a világot egy kecskeméti lány és olasz barátja. Matuszka Beáta és Luca Bergamini két-három év alatt szeretnék bejárni a Föld legtávolibb tájait, útjukról folyamatosan beszámolnak hírportálunknak is. A kalandor páros túl van az első etapon, bejárták a híres El Caminót. El is mesélték élményeiket. Nem sokat pihennek, november 14-én indulnak az Arab Emirátusokba.

Íme, az izgalmas beszámoló Beáta és Luca első kalandjáról:

Hajnali kelések, csípős reggelek, tűzforró déli órák, napi 25-35 kilométer menetelés meseszép tájakon: így telt a negyven napunk a franciaországi Saint-Jean-Pied-de-Port és spanyolországi Finisterre között a Szent Jakab zarándokúton.

Évente több százezer ember kel útra, hogy idősebb Szent Jakab földi maradványaihoz elzarándokolhasson a galíciai Santiago de Compostelaba, legtöbben gyalogosan, sokan biciklivel, lóháton vagy akár vitorláshajóval. A zarándokút a középkor óta ismert, Szent Jakab holttestét hajón hozták át Jeruzsálemből Galíciába – bár a legenda szerint vértanúhalála után nem temethették el Jeruzsálemben, ezért tanítványai hajóra tették, amit viszont elfelejtettek kikötni, így elsodródott egészen Spanyolországig. A sír egészen a 9. századig a feledés homályába veszett, ekkor talált rá egy Pelagius nevű remete, akinek egy csillag jelezte a helyét. Így lett a város neve Santiago de Compostela, a spanyol Sant Iago (Szent Jakab) és a latin Campus Stellae (Csillagok mezeje) összetételéből.

Utcatáblák

Több útvonalon is el lehet jutni a méltán híres santiagoi katedrálisba, ahol az apostol földi maradványait őrzik. Mi a 779 kilométer hosszú Camino Francést választottuk, aminek a kiindulópontja a franciaországi Saint-Jean-Pied-de-Port a Pireneusok lábánál. Sajnos idén újítják fel a katedrálist, így mi nem láthattuk teljes csodájában az épületet és a zarándokmisét sem ott tartják a lélegzetelállító, főhajó felett lengedező Botafumeiroval.

Legelők felett a Pireneusokban

Már az első napon szerencsénk volt az időjárással és a tájjal: bár 5-kor kellett kelnünk és szeptemberben még igencsak sötét van olyankor, mire kijutottunk a városból és a legelők fölé értünk, a nap is felkelt, bearanyozva az utunkat a spanyol határ felé, amiket a navarrai állatvilág – tehenek, pásztorkutyák, a városokban pedig sok újszülött macska – szegélyezett. Délután megérkeztünk Roncesvallesbe, ahol a kolostorban lehetett megszállni.

Beáta és Luca az útlevelükkelA Camino alatt különféle szállásokat, albergue-eket találhatunk, kolostorokban, templomokban, parasztházakban, vagy akár hotelekben vagy félpanziós szállókon is aludhatunk. Az előbbieket ifjúsági szállók mintájára emeletes ágyakkal teszik gazdaságossá, így akár 30-150 ember is elférhet bennük, utóbbiakat inkább az amerikai és kanadai turisták használják nagy szeretettel. A zarándokszállások általában 5-15 euró között vehetőek igénybe egy éjszakára, a hotelek és szállók 25-30 eurónál kezdődnek, a reggeli 3 euró körül, a vacsora pedig 10-15 euró körül mozog. Ez borzalmasan nagy összegnek hangozhat, sok magyar zarándok körülbelül napi 30 euróval (10 000 forinttal) számol a zarándokútra, de biztosíthatlak titeket, hogy sokkal kevesebből is ki lehet hozni! Mi átlagban napi 12 eurót költöttünk, de ebben sok baráti vacsora és bor is volt már, szóval, ha szorosabb költségvetésen vagyunk, akkor napi 10 euróból is megoldható szállással és napi háromszori étkezéssel (saját magunknak főzve) és napközbeni nasikkal, amik fontosak, amikor ekkora fizikai megerőltetésnek vagyunk kitéve.

Ez nem egy világháborús kórház, hanem a szállásunk a kolostorban

[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]

Roncesvallesben is hasonló albergueben szálltunk meg, hatalmas szerencsével, hiszen az utolsó ágyak egyikét kaparintottuk meg. Sajnos mások nem voltak ennyire szerencsések: akik nem sokkal utánunk érkeztek, azoknak tovább kellett állniuk, gyalog vagy taxival. A legközelebbi kisvárosok 3-10 kilométerre voltak, ez az extra séta nem lehet egyszerű a Pireneusokon való átkelés után, ezért többen taxit hívtak, hiszen napi 1-2 busz jár csak, azok is reggel, az egyik barátunk pedig összesen 47 kilométert sétált aznap, mert sehol nem talált szállást egészen Pamplonáig.

Az állatok szerették LucatEkkor döntöttük el, hogy a hajnali keléseket megtartjuk, hogy mindig legyen hol aludnunk és bár az elején próbáltuk megtervezni az egyes állomásokat, végül az időjárás, fáradtság és elérhető szállások függvényében folytattuk az utunkat. Szerencsére ez nem volt probléma, hiszen a 30 nap körül lesétálható zarándokútra bőséges időt hagytunk, így ha nem kellett szüneteket beiktatnunk betegség vagy viharok miatt, még további útvonalak, mint például a Camino de Finisterra, Camino de Muxia vagy akár más országok is beleférhettek az időnkbe. Végül Finisterrébe és Portugáliába tudtunk eljutni Santiago után, utóbbi helyen önkénteskedhettünk olajbogyó szüretelésen is! De ne csüggedjetek, ha nem lenne 30 napotok a zarándoklatra! Sok emberrel találkoztunk, akik több részletben tették meg az utat: egyik évben 1 hetet sétáltak Saint-Jean-Pied-de-Portból, a következőben 2 hetet és így tovább. A zarándoklat több részletben is lesétálható, akár otthonról is kezdhető, a lényeg, hogy ha szeretnénk megkapni a Compostellát, az oklevelünket, az utolsó 100 kilométert Sarriatól Santiagoig teljesítsük és naponta két pecsétet szerezzünk a zarándokigazolványunkba, az úgynevezett credencialba a szállásokon, templomokban vagy akár az önkéntesek által vezetett pihenőhelyeken.

Megéri hajnalban hegyet mászni

Az utunk minden egyes napja külön bejegyzést érdemelne, a táj napról-napra változott és az emberek is különbözőek voltak. Spanyolország különböző tartományain és régióin keresztül vezetett az utunk – a kagylók, sárga nyilak és különféle jelzések Navarra, La Rioja, Kasztília és León és Galícia útjain át vittek minket. Mindenki más-más tempóban sétált, így az elején megismert zarándokokkal sokszor csak napokkal vagy hetekkel később találkoztunk újra. Volt, akinek 15 kilométer volt a kellemes távolság naponta, így jutott idejük az elmélkedésre, nyugodt reggelire és ebédre az úton, az egyik lett fiú pedig naponta 50 kilométereket sétált, viszont ő foglalt szállást minden estére, ezzel biztosítva, hogy nem kell a hűvös szeptemberi éjszakákon az erdőben aludnia.

Megérkeztünk a santiagoi katedrálishoz azokkal, akik a barátaink lettek az Út alatt

Bár próbáltunk készülni a Caminora, ismertük a különféle szállástípusokat, hallottunk a zarándokmenüről, láttunk képeket a végtelen Mesetáról, meséltek nekünk a Pireneusok nehézségeiről, mégis úgy gondolom, hogy a Caminora nagyon nehéz felkészülni. Az elmúlt évtizedben bejártuk Európát és Spanyolországban is hónapokat töltöttem, mégis ez a másfél hónap merőben más volt, mint bármelyik előző utunk. A Camino más arcát mutatja mindenkinek: az időjárás, az aznap sétáló emberek, a szállások telítettsége, a hangulatunk eltérővé varázsolhat minden egyes napot. Az első hetek nehézségei után nem voltam benne biztos, hogy visszatérnék és nem is értettem, miért sétálják le annyian újra és újra az Utat, de a megérkezésünkig annyi felejthetetlen élményben volt részem, hogy most már biztos vagyok benne, hogy amint a santiagoi katedrálist felújítják és mi is részesei lehetünk a katarzisnak az épületbe való belépéskor, újra végig fogjuk járni. És milyen érzés volt közel 800 kilométer után megérkezni Santiagoba? Pontosan ilyen:

Percről percre percről percre

Fő híreink fő híreink

helyi hírek

Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában

Ünnepváró teadélutánt rendeztek ma a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és Alapfokú Művés...

Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere

Nyolc csomaguatomatát fognak kihelyezni a következő 1-2 héten belül Kecskeméten. Ezt Szemereyné P...

Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről

Hosszas vita bontakozott ki a mai közgyűlésen Kecskemét 2023-as költségvetéséről. A kormánypárti ...

Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése

Nagyobb hatékonyságú ivóvízvezetéket kap Kecskemét és Ballószög. A mai közgyűlésen megszavazták a...

Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban

Kodály Zoltánné Péczely Sarolta egészségügyi okokból lemondta a szombat délutánra a megyei könyvt...

Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE

Két héttel ezelőtt éppen a Messzi István Sportcsarnokban szerezte meg első győzelmét a bajnokságb...

A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt

„Az esztendő végének közeledtével, advent idején nekünk is számvetést kell készítenünk a mö...

Nem volt indulatoktól mentes a közgyűlés kezdete

„A város érdekeit nem csak szem előtt tartó, hanem messzemenőkig szolgáló költségvetést nyú...

Győzelemmel búcsúztatná az évet hazai pályán a KTE-Piroska Szörp

A naptári esztendő utolsó hazai megmérettetésére készülnek a hírös harcosok. Ezúttal a tabella há...

Idén karácsonykor a Te kívánságod is teljesülhet!

Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Malom Központ és a Hírös Cédrus Egyesület jóvoltából...

Szeretett alma materében koncertezett Fülei Balázs

A Kodály Zoltán születésének 140. évfordulója kapcsán szervezett kecskeméti koncertsorozat részek...

Terelés az M5-ösön

Védőkorlát javítás valamint útépítési munkák miatt vannak forgalomkorlátozások térségünkben. Az Ú...

Elkészült Estike, a gerincsérült kutyus kerekes kocsija

Elkészült a speciális kerekes kocsi Estike, a gerincsérült kutyus számára. A Menhely az Állatokér...

Megnövekedett az online elkövetett bűncselekmények száma

Közeleg a karácsony, a szeretet ünnepe, ami nem mindenki számára lehet boldog és gondtalan, hisze...

Hírek 1 percben!

Nézze meg a nap legfontosabb kecskeméti híreit itt, egy percben.

Petőfi értelmezések a 21. században

Legendahántás, Petőfi és Arany barátsága egy kicsit másképpen, címmel tartottak előadást kedden e...

Segítsünk együtt a bűncselekmények áldozatainak!

Bűncselekmények áldozatai számára indított gyűjtést a Kecskeméti Médiacentrum. Az Áldozatsegítő K...

Az 50. első díj Krakkóban - Durányik László a Múzsában

Sorrendben az 50. első díjukat vehette át az Aurin Leánykar néhány napja Krakkóban, az ...

Országosan emelkedik, Kecskeméten csökken a szennyvízben a koronavírus koncentrációja

A szennyvízben mért SARS-CoV-2 örökítőanyag koncentrációja országos átlagot tekintve enyhe emelke...

Még több helyi hírmég több hír
Kecskeméti Lapok
Hírös históriák
Hírös gazdaság
A cookie-kkal még hatékonyabb szolgáltatásokat nyújthatunk. Szolgáltatásaink igénybevételével beleegyezel a cookie-k használatába. További információk Értem

Süti („cookie”) Információ

Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges.
A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.
Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.

1. „Sütik” használatának szabályzata

Ez a szabályzat a domain név weboldal „sütijeire” vonatkozik.

2. Mik azok a „sütik”?

A „sütik” olyan kisméretű fájlok, melyek betűket és számokat tartalmaznak. A „süti” a webszerver és a felhasználó böngészője közötti információcsere eszköze. Ezek az adatfájlok nem futtathatók, nem tartalmaznak kémprogramokat és vírusokat, továbbá nem férhetnek hozzá a felhasználók merevlemez-tartalmához.

3. Mire használhatók a „sütik”?

A „sütik” által küldött információk segítségével az internetböngészők könnyebben felismerhetők, így a felhasználók releváns és „személyre szabott” tartalmat kapnak. A cookie-k kényelmesebbé teszik a böngészést, értve ez alatt az online adatbiztonsággal kapcsolatos igényeket és a releváns reklámokat. A „sütik” segítségével a weboldalak üzemeltetői névtelen (anonim) statisztikákat is készíthetnek az oldallátogatók szokásairól. Ezek felhasználásával az oldal szerkesztői még jobban személyre tudják szabni az oldal kinézetét és tartalmát.

4. Milyen „sütikkel” találkozhat?

A weboldalak kétféle sütit használhatnak:

• - Ideiglenes „sütik”, melyek addig maradnak eszközén, amíg el nem hagyja weboldalt.
  • - Állandó „sütik”, melyek webes keresőjének beállításától függően hosszabb ideig, vagy egészen addig az eszközén maradnak, amíg azokat Ön nem törli.
  • - Harmadik féltől származó „sütik”, melyeket harmadik fél helyez el az Ön böngészőjében (pl. Google Analitika). Ezek abban az esetben kerülnek a böngészőjében elhelyezésre, ha a meglátogatott weboldal használja a harmadik fél által nyújtott szolgáltatásokat.

Elengedhetetlen munkamenet (session-id) „sütik”:

Ezek használata elengedhetetlen a weboldalon történő navigáláshoz, a weboldal funkcióinak működéséhez. Ezek elfogadása nélkül a honlap, illetve annak egyes részei nem, vagy hibásan jelenhetnek meg.

Analitikai vagy teljesítményfigyelő „sütik”:

Ezek segítenek abban, hogy megkülönböztessük a weboldal látogatóit, és adatokat gyűjtsünk arról, hogy a látogatók hogyan viselkednek a weboldalon. Ezekkel a „sütikkel” biztosítjuk például, hogy a weboldal az Ön által kért esetekben megjegyezze a bejelentkezést. Ezek nem gyűjtenek Önt azonosítani képes információkat, az adatokat összesítve és névtelenül tárolják. ( pl: Google Analitika)

Funkcionális „sütik”:

E sütik feladata a felhasználói élmény javítása. Észlelik, és tárolják például, hogy milyen eszközzel nyitotta meg a honlapot, vagy az Ön által korábban megadott, és tárolni kért adatait: például automatikus bejelentkezés, a választott nyelv, a szövegméretben, betűtípusban vagy a honlap egyéb testre szabható elemében Ön által végrehajtott felhasználói változtatások. Ezek a „sütik” nem követik nyomon az Ön más weboldalakon folytatott tevékenységét. Az általuk gyűjtött információkban lehetnek azonban személyes azonosító adatok, amelyeket Ön megosztott.

Célzott vagy reklám „sütik”:

Ezek segítségével a weboldalak az Ön érdeklődési körének leginkább megfelelő információt (marketing) tudnak nyújtani. Ehhez az Ön kifejezett belegyezése szükséges. Ezek a sütik részletes információkat gyűjtenek böngészési szokásairól.

5. Tartalmaznak a „sütik” személyes adatokat?

A legtöbb „süti” nem tartalmaz személyes információkat, segítségével nem azonosíthatók a felhasználók. A tárolt adatok a kényelmesebb böngészésért szükségesek, tárolásuk olyan módon történik, hogy jogosulatlan személy nem férhet hozzájuk.

6. Miért fontosak a „sütik” az interneten?

A „sütik” szerepe, hogy kényelmesebbé tegyék a felhasználók számára a böngészést, hiszen a böngészési előzmények révén állítja be a felhasználóknak a reklámokat, tartalmakat. A „sütik” letiltása vagy korlátozása néhány weboldalt használhatatlanná tesz. A letiltott vagy korlátozott „sütik” azonban nem jelentik azt, hogy a felhasználóknak nem jelennek meg hirdetések, csupán a megjelenő hirdetések és tartalmak nem „személyre szabottak”, azaz nem igazodnak a felhasználó igényeihez és érdeklődési köréhez. Néhány minta a „sütik” felhasználására:

• - A felhasználó igényeihez igazított tartalmak, szolgáltatások, termékek megjelenítése.
  • - A felhasználó érdeklődési köre szerint kialakított ajánlatok.
  • - Az ön által kért esetben a bejelentkezés megjegyzése (maradjon bejelentkezve).
  • - Internetes tartalmakra vonatkozó gyermekvédelmi szűrők megjegyzése (family mode opciók, safe search funkciók).
  • - Reklámok gyakoriságának korlátozása; azaz, egy reklám megjelenítésének számszerű korlátozása a felhasználó részére adott weboldalon.
  • - A felhasználó számára releváns reklámok megjelenítése.
  • - Geotargeting

7. Biztonsággal és adatbiztonsággal kapcsolatos tényezők.

A „sütik” nem vírusok és kémprogramok. Mivel egyszerű szöveg típusú fájlok, ezért nem futtathatók, tehát nem tekinthetők programoknak. Előfordulhat azonban, hogy más szándékkal (rosszindulattal) rejtenek el információkat a „sütiben”, így azok spyware-ként működhetnek. Emiatt a víruskereső és –irtó programok a „sütiket” folyamatosan törlésre ítélhetik.

Mivel az internet böngészésre használt eszköz és a webszerverek folyamatosan kommunikálnak, tehát oda-vissza küldik az adatokat, ezért ha egy támadó (hekker) beavatkozik a folyamatba, kinyerheti a „sütik” által tárolt információkat. Ennek egyik oka lehet például a nem megfelelő módon titkosított internet (WiFi) beállítás. Ezt a rést kihasználva adatokat nyerhetnek ki a „sütikből”.

8. A „sütik” kezelése, törlése

A „sütiket” a használt böngészőprogramokban lehet törölni vagy letiltani. A böngészők alapértelmezett módon engedélyezik a „sütik” elhelyezését. Ezt a böngésző beállításainál lehet letiltani, valamint a meglévőket törölni. Mindemellett beállítható az is, hogy a böngésző értesítést küldjön a felhasználónak, amikor „sütit” küld az eszközre. Fontos hangsúlyozni azonban, hogy ezen fájlok letiltása vagy korlátozása rontja a böngészési élményt, valamint hiba jelentkezhet a weboldal funkciójában is.

• - A beállítási lehetőségek általában a böngésző „Opciók” vagy „Beállítások” menüpontjában találhatók. Mindegyik webes kereső különböző, így a megfelelő beállításokhoz kérjük. használja keresője “Segítség” menüjét, illetve az alábbi linkeket a sütik beállításainak módosításához:
Cookie settings in Internet Explorer
Cookie settings in Firefox
Cookie settings in Chrome
Cookie settings in Safari
  • - Az anonim Google Analitika „sütik” kikapcsolásához egy úgynevezett „Google Analytics plug-in”-t (kiegészítőt) telepíthet a böngészőjébe, mely megakadályozza, hogy a honlap az Önre vonatkozó információkat küldjön a Google Analitikának. Ezzel kapcsolatban további információkat az alábbi linkeken talál:
Google Analytics & Privacy vagy Google Elvek és Irányelvek

9. További hasznos linkek

Ha szeretne többet megtudni a „sütik”-ről, azok felhasználásáról: