A Kormány kiterjeszti a vasútvonal fejlesztést a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is
2021.06.12. 14:00
Döntött a Kormány, a péntek este megjelent határozat szerint a Budapest–Lajosmizse vasútvonal fejlesztését kiterjeszti a Lajosmizse–Kecskemét szakaszra is, így a teljes vonalat villamosítani lehet, akadálymentesek lehetnek az állomások és a megállók, illetve mindenhol megújulhat a pálya - írja mai facebook posztjában Vitézi Dávid. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója közösségi oldalán köszöni a számos visszajelzést, mely felhívta a figyelmet a vonal déli szakaszának fontosságára a társadalmi egyeztetések során és Szemereyné Pataki Klaudia Kecskemét polgármesterének az együttműködést a beruházás kormányzati támogatása érdekében.
Mutatjuk Vitézi Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának bejelentését:
A BFK március 12-én jelentette meg – a 71-es, veresegyházi vonaléval együtt – a 142-es vonal felújításáról és fejlesztéséről szóló komplex tervezési közbeszerzés felhívását, az eredményhirdetés hamarosan várható. A 142. számú vonal a Budapestre bejövő 11 elővárosi szakasz közül jelenleg a legrosszabb állapotú, egyetlen dízelvontatású, éppen ezért messze a lehetőségek alatt teljesít. A fővároshoz közeli jelentősebb települések (Gyál, Ócsa, Inárcs, Dabas) munkavállalóinak, iskolásainak jelentős része Budapestre ingázik (többnyire ma sajnos nem vonattal), de Dabastól délre már Kecskemét vonzása is egyre jelentősebb.
A megyeszékhely közvetlen környékén, közigazgatási területén – a Kecskeméti Közlekedési Központ kezdeményezésre – tavaly december óta már sűrűbben járnak a vonatok, ez a változás (a korszerűtlen járműpark, az utasvonzónak nem mondható megállók ellenére) sikeresnek bizonyult. A vonalszakaszt 2009. december 13-án az akkori kormányzat bezárta, 2010 nyarán indult újra a vasúti közlekedés és Kecskemét javaslatára 2020 végétől járnak sűrűbben a vonatok.
Noha hivatalosan Lajosmizsénél véget ér a budapesti elővárosi vasúti zóna, hiba lenne a vasútvonalat nem egységként, egyben kezelni, hiba lenne, ha a fejlesztésből kimaradna a Lajosmizse–Kecskemét szakasz. A BFK részéről ezért a tervezési közbeszerzést eleve úgy írtuk ki, hogy a külső szakaskz fejlesztésének megtervezése opciósan része a közbeszerzésnek. Most, hogy a Kormány biztosítja a 740 millió forintot a 25 kilométeres szakasz fejlesztésének előkészítésére, tervezésére is, nincs más dolgunk, mint lehívni majd ezt az opciót.
A kiterjesztés teljesen egybevág az utasok, az érintett térség lakóinak véleményével is. Amikor elkezdtünk foglalkozni ezzel a projekttel, az első pillanattól kezdve ilyen kéréseket kaptunk, de a május végén tartott online lakossági fórumon is markánsan megjelent az igény a Lajosmizse–Kecskemét szakasz fejlesztésére, bevonására a munkákba.
A kiterjesztést számos tényező indokolja:
Kecskemét vonzóhatása igen erős a közvetlen környékén, de jelentős távolabb is
[ A cikk a hirdetés után folytatódik! ]
A vonal középső szakaszán így mindkét irányba, tehát Budapest és Kecskemét felé is számottevő az utazási igény
Éppen ezért a jövőben célszerű olyan menetrendet bevezetni, amelyben Lajosmizsén nem kell átszállni, a vonal Kecskeméthez közeli részeiről is közvetlenül lehet utazni a főváros, a Lajosmizsétől északra található településekről pedig Kecskemét felé. Illetve természetesen fontos, hogy a köztes állomásokról, megállóhelyekről egymást is közvetlenül lehessen elérni. Ugyancsak szempont, hogy a vonalon található településekről Szeged felé Kecskeméten jó átszállási kapcsolattal lehessen utazni.
Pusztán műszaki értelemben is kedvezőtlen lenne, ha a Lajosmizse–Kecskemét szakasz kimaradna a villamosításból, túl azon, hogy járműgazdálkodási szempontból is előnytelen lenne a szigetszerű dízel üzem megtartása. Ha ugyanis csupán Kőbánya-Kispest és Lajosmizse között lenne villamosítás, ez a szakasz csak északon kapcsolódna a már meglévő villamosított hálózathoz, így az üzembiztonság eléréséhez redundáns energiaellátást kellene kiépíteni. Ha azonban a villamosított szakasz mindkét végén kapcsolódik a meglévő hálózathoz, erre nincs szükség.
A villamosított, felújított, a jelenleginél terhelhetőbb 142-es vonal bizonyos szempontból a Budapest–Cegléd–Kecskemét (100a, illetve 140 jelű) fővonal tartalékvonala, alternatívája lehet. Esetileg a teherfuvarozás (ezen belül a honvédelmi célú szállítás) és a személyforgalom esetében egyaránt számításba lehet majd venni.
A rekonstrukció után a tervek szerint lesznek olyan vonatok, amelyek Budapesttől Kecskemétig végigmennek majd a vonalon. Lajosmizse és Kecskemét között összességében félórás járatsűrűség elérése lehet a reális cél. Hasonló a terv Lajosmizsétől Budapest felé a zónahatárig, amely Gyál vagy Ócsa térségében lehet. Erről a középső szakaszról a zónázó vonatok a zónahatártól már megállókat kihagyva, gyorsan közlekednek majd a főváros belseje felé. A legbelső szakaszon, a zónahatártól befelé irányonként és óránként már négy vonat állna meg a megállókban. Ehhez a járatsűrűséghez az kell, hogy a belső szakaszon második vágány épüljön mindenhová, ahol ez nem járna a városszerkezet aránytalan megzavarásával. A menetrendhez szükséges mértékben a zónahatártól kifelé is létesülnek rövidebb kétvágányú szakaszok. Budapest és Lajosmizse között is akadálymentes és fedett peron készül minden megállóban és állomáson. Ahol arra igények mutatkoznak, autóparkolók, kerékpártárolók épülnek. Ezen a szakaszon a környezet adottságaitól függően 80–120 kilométer per órás haladási sebesség a tervezett. A teljes lajosmizse vonal előkészítése 2022 végéig tart, a beruházás kivitelezéséről és annak ütemezéséről ekkor születhet majd újabb kormánydöntés.
A lajosmizsei vonal fejlesztéséről lakossági fórumon számoltunk be nemrég, a beruházás részleteit bemutató előadás itt érhető el a YouTube csatornámon: https://www.youtube.com/watch?v=m4eluS3-VWc
percről percre
-
12-08
20:55Ünnepvárás a Vásárhelyi Pál Iskolában -
12-08
20:10Folyamatos a Széktói Stadion modernizációja -
12-08
19:06Esti gyors - A nap hírei 1 percben -
12-08
18:43Csomagautomatákról és postapartneri-hálózatról egyeztet Kecskemét polgármestere -
12-08
18:39Újabb áldozatot követelt a lakástűz -
12-08
17:56Vita Kecskemét jövő évi költségvetéséről -
12-08
16:36Kamion ütközött vonattal Kunszentmárton határában -
12-08
16:11Christian Wolff: a Mercedes-gyár munkatársai megérdemlik a magas szintű bérfejlesztést -
12-08
16:03Zajlik a téli felkészülés a Volánbusznál -
12-08
15:20Kezdődhet Kecskemét és Ballószög víziközmű-hálózatának fejlesztése -
12-08
14:4745 millió eurós beruházást valósít meg a Nissin Foods Kecskeméten -
12-08
14:131000 forintba kerül majd a havi diákbérlet Kecskeméten -
12-08
13:44Elmarad szombaton a Péczely Saroltával való beszélgetés a könyvtárban -
12-08
12:58Alsóházi rangadóra készül hazai pályán a KNKSE -
12-08
12:49A baloldal frakcióvezetője az elmúlt év nehézségeiről beszélt
fő híreink
-
01-05
16:34Kertitraktor és vonat ütközött -
12-16
08:26Küldöttgyűlés, mesterlevelek és az idei TOP 100 kiadvány a Gazdasági Ablakban -
10-20
14:42Dobogós Kecskemét a donorjelentő kórházak között -
10-02
19:28Százötödik születésnapján köszöntötték Terike nénit -
10-02
11:02Újabb egy évre Finta Zita az egyetem kancellárja -
09-28
16:55Több százan vettek részt a Hosszú utcai ovi Mihály napi vásárán -
09-28
14:24Már az első órában több mint 300 futó a 24 órás futáson -
09-28
13:28Elkezdődött a KARC40 nemzetközi utánpótlás rögbitorna -
09-23
11:45Közel száz kisgyermeket fogad a megújult nyárlőrinci óvoda -
09-22
20:4325 éves a Kecskemét-Aomori Baráti Kör -
09-22
12:19Gereben Lívia megkapja a harmadik kemoterápiás kezelést, majd következik a csontvelő transzplantáció -
09-09
15:07Elkezdődött a Széchenyiváros ünnepe -
05-20
18:23Közösségek hete - Kecskeméti Városi Civil Kerekasztal Találkozójának beszámolója -
02-08
17:19Daniel SPEER Brass Quintet a Rákócziban -
10-18
06:00A siker az embereken múlik - 70 éves az Univer
Hirdetés